El Servei Local de Teleassistència (SLT) de la Diputació de Barcelona ampliarà la seva cobertura amb l’objectiu de passar dels 73.000 usuaris actuals als 100.000 l’any 2020, atenent la creixent demanda dels municipis. Per fer-ho, passarà d’11 a 29 vehicles, per atendre emergències –per exemple, caigudes- en un temps màxim de 40 minuts; resoldre incidències tècniques –per exemple, un terminal d’assistència desconnectat-; o fer activitat programada –per exemple, fer entrega d’unes claus custodiades pel SLT, fer el seguiment d’un usuari o fer una revisió dels dispositius-.
Model RET i teleassistència avançada
Una de les novetats més immediates és la posada en marxa, a partir del mes d’abril, del model de Resposta Eficient en Teleassistència (RET), que permet establir quin tipus de servei concret es presta a cada persona en funció dels seus riscos i les seves necessitats concretes. Així, cada usuari rebrà un nivell de suport personalitzat, que s’anirà modificant segons la seva evolució.
Entre aquests tipus de dispositius trobem els detectors de foc o fum -els incendis són el principal risc potencial de les persones grans a casa-, de monòxid de carboni, de mobilitat i passivitat, de caigudes, de teleassistència mòbil o de teleassistència adaptada a les persones amb discapacitat auditiva o dificultats en la parla. L’objectiu és que el 2018 estiguin en funcionament 20.300 dispositius d’aquest tipus, presents a 1 de cada 4 llars on es presta el Servei Local de Teleassistència, fet que suposa un creixement del 250%.
Prevenir per no haver de curar
La prevenció és un dels principals pilars del Servei Local de Teleassistència, com ho demostra el fet que el Centre d’Atenció emet més trucades de les que rep. En aquest sentit, s’engeguen nous programes d’atenció especial, com és el de detecció del deteriorament cognitiu a través de comptadors d’aigua intel·ligents. Aquests aparells permeten identificar canvis en els patrons del consum habitual d’aigua a la llar, que poden estar associats a riscos d’aïllament social, a problemes psicològics derivats de l’edat o de la solitud o a d'altres alteracions de la salut.
També es para especial atenció a la prevenció de la conducta suïcida, un àmbit en què la gent gran és especialment vulnerable. En aquest sentit, el Servei Local de Teleassistència preveu potenciar la formació dels professionals, fer pedagogia entre els usuaris i les seves famílies i crear plans de suport específics per a cadascuna d’elles. En col·laboració amb els Bombers, els Mossos d’Esquadra, Protecció Civil i el SEM, a més, també es posa en marxa un programa d’atenció en grans catàstrofes, amb capacitat per a poder fer 18.000 comunicacions a persones usuàries en 1 hora.
A més de l’impuls d’aquests nous programes, aquesta nova etapa del Servei Local de Teleassistència consolidarà altres programes preventius que ja estan en funcionament, com el protocol de detecció i actuació davant la sospita de maltractaments o el programa “Parlem de...” que preveu, cada mes, fer trucades des del Centre d’Atenció a persones amb criteris de risc sobre temes determinats, com poden ser la seguretat al carrer o la prevenció d’incendis a la llar.