La vaga de fam al CIE de la Zona Franca reactiva la pressió per tancar-lo

El portaveu de Tanquem els CIE assegura que els 47 interns que estan protestant no han patit agressions | Vuit diputats del Parlament de Catalunya i del Congrés espanyol intenten entrar sense èxit al centre | L'Ajuntament de Barcelona considera "legítima" la protesta

Publicat el 24 d’octubre de 2016 a les 11:00
Representants d'entitats socials han entrat aquest dilluns al Centre d'Internament d'Estrangers (CIE) de la Zona Franca de Barcelona per comprovar l'estat dels 47 interns que segueixen en vaga de fam. L'advocat i portaveu de Tanquem els CIE, Andrés García, ha explicat a la sortida que cap d'ells ha patit agressions i que tenen previst allargar la protesta de manera indefinida amb un reivindicació molt clara: "Demanen la seva llibertat". 

Segons ha detallat García, la protesta ha tingut lloc a la sala comú, és a dir, sota cobert, desmentint que hagin passat la nit al pati. També ja explicat que la majoria dels interns en vaga de fam van arribar amb pastera a Palma de Mallorca i Cartagena fa entre 12 i 25 dies provinents d'Algèria. "Protesten perquè després de jugar-se la vida al mar ara es veuen privats de llibertat pel sol fet de no tenir papers", ha denunciat.

El portaveu de la plataforma ha manifestat que "el CIE ha de deixar d'existir" i que és una "doble anomalia democràtica". "Tots són una anomalia democràtica, però aquest el doble perquè ja hi ha una majoria a Catalunya que no vol que existeixi aquest lloc", ha subratllat en referència a la resolució aprovada pel Parlament de Catalunya a favor del tancament, per acabar fent una crida als ciutadans perquè mostrin la seva oposició al centre.

En una línia similar s'ha expressat la portaveu de SOS Racisme, Alba Cuevas, que ha reclamat "canvis en la politica migratòria" i el desenvolupament de les mocions contra els CIE. Amdues entitats han convocat una manifestació aquesta tarda a les 19 h. El lloc és a davant mateix del centre amb el missatge: "Interns en vaga de fam. Demostrem-los que no estan sols".  

"Ens han tancat la porta a la cara"

Diputats de la cambra catalana i del Congrés espanyol s'han acostat al centre per parlar amb el seu director. Hi havia Joan Giner i Marta Ribas, de Catalunya Sí Que es Pot, Anna Gabriel i Mireia Vehí, de la CUP, i Chakir El Homrani, de Junts pel Sí. De la cambra baixa espanyola hi han vingut els diputats Ana Surra, d'ERC, i Marcelo Expósito i Sonia Ferrer, d'En Comú Podem. Malgrat la seva condició de càrrecs electes i haver-ho intentat durant uns 30 minuts, no han pogut accedir a l'interior del CIE. Vehí s'ha mostrat partidària de tancar els "centres de la vergonya" i fer valer la resolució aprovada al Parlament. A més a més, ha insistit que "a les portes de la república catalana" cal treballar perquè "no es vulnerin els drets, parar les deportacions i les batudes al carrer i que no hi hagi institucions racistes". Després de no poder entrar, Giner ha qualificat de "falla democràtica" el CIE i ha constatat que hi "regna l'opacitat". "Ens han tancat la porta a la cara", ha lamentat. Surra ha anat més enllà i ha considerat que "després de mitja hora qui ha donat la negativa ha estat el ministre de l'Interior".

En paral·lel, el grup parlamentari de Catalunya Sí que es pot (CSQEP) ha presentat una resolució a la cambra catalana per demanar el tancament del CIE de la Zona Franca. En el text, la coalició de l'esquerra alternativa també demana la compareixença de la delegada del govern espanyol, María de los Llanos de Luna, a la comissió d'acció exterior i cooperació, relacions institucionals i transparència de la cambra catalana.  

L'Ajuntament de Barcelona considera "legítima" la vaga de fam

Jaume Asens, tinent d'alcalde de Barcelona, ha declarat a NacióDigital que fa molt de temps que el CIE de la Zona Franca és "una pàgina negra de la democràcia" i que s'ha convertit en "una presó". El regidor barceloní considera que la vaga de fam és un acte "legítim". L'Ajuntament ha sol·licitat a la delegació del govern espanyol que puguin entrar al centre diverses unitats del SEM per atendre els interns.
 

Diputats a l'exterior del CIE de Zona Franca. Foto: Isaac Meler