Les obres de la plaça de Glòries, paralitzades fins al 2018

La construcció dels túnels s'atura fins al gener després que l'Ajuntament decidís rescindir el contracte i licitar-ne un de nou | El perímetre s'ha tancat per seguretat i els sindicats han pactat amb el consistori que uns 40 treballadors tornin a ser contractats quan es reactivin els treballs

Publicat el 15 de juny de 2017 a les 14:39
A la plaça de Glòries de Barcelona ja no s'hi fan obres. L'Ajuntament va decidir l'abril rescindir el contracte de construcció dels túnels per no caure en més retards i sobrecostos, però els treballs havien continuat per no deixar a mitges algunes de les actuacions en marxa, com dos col·lectors. La previsió és que estaran paralitzats fins al gener, quan l'Ajuntament calcula que haurà pogut adjudicar un nou contracte que permeti reprendre'ls. Els túnels acumulen així més retards i no s'acabaran fins al 2020.

Els treballs anaven a càrrec de la unió temporal d'empreses (UTE) Túnel Glòries, formada per Romero Gamero, Benito Arnó e Hijos, Copisa Constructora Pirenaica i Comsa. El consistori va optar per rescindir el contracte després que una auditoria externa confirmés els retards i sobrecostos. La rescissió no tenia l'aval de bona part de l'oposició, però el govern d'Ada Colau va decidir tirar-la endavant igualment. Amb ella també pretén "fer net", segons va remarcar la mateixa alcaldessa, i és que l'adjudicació del contracte està sent investigat en el marc del cas 3% de presumpte finançament irregular de CDC.

Als treballs no s'hi veu gairebé ni una ànima. Les màquines han desaparegut, i s'han aixecat en tot el perímetre unes tanques per impedir que hi entri ningú. Als corredors de vianants que travessen les obres, les tanques són d'uns quants metres d'altura i impedeixen veure res, però les que estan a tocar d'on circulen els cotxes són un mallat més baix que permet observar que a Glòries ja no hi ha moviment. Només queden quatre treballadors que estan acabant de "recollir les últimes coses que hi ha", ha explicat aquest dijous a NacióDigital un d'ells.
 

Uns quants treballadors estan ultimant la seva sortida de les obres. Foto: Adrià Costa


"Demà marxem", ha assegurat. Les últimes dues setmanes, segons el seu relat, ja han servit per acabar alguna actuació puntual, aixecar el perímetre de seguretat i recollir les màquines. Fonts de la UTE Túnel Glòries confirmen que aquest divendres deixaran les obres i, des de l'empresa municipal BIMSA, l'encarregada de gestionar el projecte, també expliquen que "entre aquesta setmana i principis de la que ve l'obra quedarà tancada", i que aquests dies els treballadors encara estan acabant de recollir alguns elements de l'obra.

La paràlisi dels treballs suposa directament una despesa extra d'1,7 milions d'euros: 950.000 euros de feines de reinici, com el bombeig del freàtic; 552.000 d'obres no incloses en la licitació i 23.000 euros mensuals de manteniment i vigilància fins al gener (prop de 200.000 euros en total per aquest últim concepte).

Incertesa sobre el futur laboral

Un cop es va anunciar la rescissió del contracte, CCOO va reclamar que els treballadors no es quedessin sense feina. El seu futur laboral, però, és una incògnita. "No sabem res", ha assegurat el treballador, el qual ha explicat que el pròxim dilluns encara no sap si els que queden els envien "cap a una altra obra o directament cap a casa". Segons ell, "la majoria ja estan a l'atur". CCOO calculava l'abril que a Glòries hi treballaven 130 empleats.
 

Els treballs de Glòries han quedat envoltats de tanques. Foto: Adrià Costa


La secretària general de la Federació de Construcció i Serveis de CCOO de Catalunya, Aurora Huerga, ha explicat que la setmana passada es va arribar a un acord amb l'Ajuntament que suposa que, en el procés per adjudicar el nou contracte de les obres, es "donarà una puntuació més alta" a les empreses que es comprometin a tornar a agafar els treballadors que havien estat contractats expressament per a Glòries.

Huerga calcula que aquesta clàusula pot beneficiar "entre 30 i 40 persones" que ja estan a l'atur i que el gener podrien tornar a treballar en els túnels. Ha destacat la importància de garantir que aquests empleats tornin a tenir feina pel fet que, en l'anterior contracte de Glòries, el plec de clàusules establia que persones en processos d'inserció tindrien preferència, de manera que així no es tallaria l'estabilitat laboral que han aconseguit.

Els túnels executats al 60%

Ara per ara s'ha executat el 60% dels treballs: 43,8 milions d'euros dels 60 milions pels quals es van adjudicar les obres. Amb la rescissió, el govern calcula que les obres de la primera fase dels túnels podrien arribar a costar 83 milions, cosa que suposaria un 40% més del previst. No obstant això, l'increment és molt menor si es té en compte que els treballs es van licitar per 80 milions, i van acabar adjudicats per 20 menys, de manera que el cost final es pot acostar molt a l'import previst en un principi.
 
L'Ajuntament, personat en el cas 3%
El jutge del Vendrell ha acceptat la petició de l'Ajuntament de Barcelona de personar-se en el cas del 3%. Els escorcolls de la Guàrdia Civil a l'empresa municipal BIMSA van provocar l'obertura d'un expedient informatiu el passat febrer per part del consistori, que no va descartar llavors personar-se en la causa judicial. Finalment ha fet el pas i el jutge l'ha acceptat com a part.

Entre les obres sota sospita hi ha el túnel de Glòries, ara mateix en procés de rescissió de contracte. El jutge també va requerir informació de les obres del Paral·lel, el carrer Lucà, el carril bici de Bac de Roda i la carretera de les Aigües, totes elles adjudicades durant el mandat de Xavier Trias i amb Antoni Vives com a màxim responsable d'Urbanisme, un dels investigats pel jutge.