Les obres de la via Laietana volen acabar el juny de 2025: la clau de la durada, sota terra

Fins a la finalització del nou traçat, durant la segona fase dels treballs, es projecten algunes solucions en el tram final de la baixada per millorar la fluïdesa del trànsit, però l'Ajuntament demana "evitar" aquesta via

Imatge d'arxiu d'operaris a la via Laietana
Imatge d'arxiu d'operaris a la via Laietana | Ajuntament de Barcelona
18 de setembre del 2023
Actualitzat a les 14:36h
L'Ajuntament de Barcelona té el juny de 2025 com la data en què espera haver acabat totes les obres a la via Laietana. Això deixa un recorregut temporal de 21 mesos per a la segona fase dels treballs de transformació urbanística, que abordaran el tram que queda pendent: l'espai entre la plaça d'Antoni Maura i el passeig de Colom. Aquesta durada de les tasques, però té una explicació particular. "La principal obra no està en superfície, sinó que està en el subsòl", ha apuntat el director general de l'empresa municipal BIMSA, Ricard Font, en relació a l'afectació d'unes obres que inclouen incidir sota terra en un vial de serveis de "gas, de llum i de telefonia". De fet, l'Ajuntament de Barcelona en el comunicat oficial sobre la nova via Laietana hi insisteix: "l'especificitat de les tasques a realitzar converteixen aquesta obra en una de les intervencions de serveis de major complexitat que s'han fet en els darrers anys".

Amb tot, des del govern municipal ressalten que les obres duraran 21 mesos i no 42, com es va arribar a plantejar per incidir menys en el trànsit durant les tasques d'intervenció. Finalment, s'ha optat per un projecte amb més afectació sobre la via, però amb un període d'obres més curt. Fins a l'estiu del 2025, però, el responsables de Mobilitat de l'ajuntament demanen a la ciutadania que "eviti" fer ús d'aquesta artèria, si no es dirigeixen a l'entorn immediat del carrer en obres. 

Així, en aquest període, de baixada quedarà un únic carril que assumirà tot el trànsit. S'hi barrejaran autobusos, taxis, cotxes, motos i bicis. Per intentar evitar el col·lapse que els veïns denuncien, s'ha ajustat la programació semafòrica i s'ha habilitat un carril afegit en el tram final entre Correus i el passeig de Colom per repartir els vehicles que hi arribin entre les dues opcions de gir possibles, cap a la Barceloneta o cap a Colom. Igualment, es faran altres petits ajustaments per minimitzar l'impacte de les restriccions. Són "qüestions de cirurgia pel que fa a la mobilitat", ha comentat el gerent de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, Xavier Patón. 

De la mateixa manera, de moment s'ha rebutjat tancar l'accés al trànsit privat en els trams en obres a la via Laietana. Aquesta és "l'últim escenari" que contemplen, ha esmentat Patón. Tanmateix, si no s'aconsegueix mantenir els temps de circulació estimats que plantegen, que no s'han concretat, es podria arribar a prohibir els cotxes per assegurar el bon funcionament del transport públic.
 

Esquema de l'evolució de la via Laietana, abans i després de les obres Foto: Ajuntament de Barcelona


Sigui com sigui, els plans de l'Ajuntament segueixen avançant per acabar deixant una via Laietana definitiva amb unes voreres de 4,05 metres d'amplada, el que el govern municipal presenta com una de les "reivindicacions històriques" del veïnat. Entre l'abans i el després, també canviarà que deixaran d'haver-hi dos carrils per al vehicle privat -un de pujada i un de baixada- i dos més per als autobusos i els taxis. El disseny que quedarà el 2025 permetrà que baixin els cotxes per un carril propi, i que l'autobús comparteixi camí amb els usuaris de bicicletes. De pujada, en canvi, ja no es podrà utilitzar el vehicle privat. Aquesta via quedarà restringida únicament als veïns de la zona, que compartiran l'espai amb els busos. En direcció ascendent, a més, hi haurà un carril bici segregat, en aquest cas.

Sobre les queixes d'alguns grups polítics, com Junts, que plantegen les dificultats d'accés d'alguns vehicles d'emergències en els trams afectats per les obres, els responsables municipals han verbalitzat l'existència d'una coordinació amb el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) per facilitar el pas de les ambulàncies. Així, el SEM hauria aportat als seus treballadors un mapa amb els recorreguts alternatius per evitar la via Laietana i, alhora, l'Ajuntament hauria posat a disposició dels conductors d'ambulàncies un pla d'acció en què la Guàrdia Urbana pot arribar a intervenir per desbrossar-los el pas quan necessitin transitar pel carrer en obres.
Arxivat a