La seu del museu de Sant Petersburg s'instal·larà en un edifici de nova construcció, ubicat a la Marina Vela, la qual té les obres en marxa i podria estrenar-se aquest estiu. El projecte del museu, d'iniciativa 100% privada, suposarà una inversió estimada de 38 milions d'euros i el promou la societat Cultural Development Barcelona, la qual van fundar els emprenedors Ujo Pallarés i el rus Valery Yaroslavskiy. La part museogràfica la pilota el físic i museòleg Jorge Wagensberg, que va transformar el Museu de la Ciència en el CosmoCaixa.
El darrer Consell d'Administració del Port va aprovar una modificació del Pla Especial de la Nova Bocana per permetre que a la marina s'hi puguin instal·lar usos culturals, els quals fins ara no estaven contemplats. Tot i això, el vistiplau del Port només és un primer pas, ja que l'última paraula la tindrà el ple de l'Ajuntament. Fins que no tingui el beneplàcit municipal, els promotors de l'Hermitage no podran demanar una concessió al Port, i després ja podran començar els treballs. Els tràmits i les obres tardaran més de tres anys en culminar-se.
Mentre no es desencalla la tramitació, els promotors preparen la petició de la concessió al Port, que serà per a un període de 50 anys, els mateixos que el contracte que els farà l'Hermitage perquè part del seu immens fons es pugui exposar a Barcelona. El museu rus té 3,2 milions d'obres i només n'exhibeix un 5%. La seu barcelonina naixerà amb la voluntat de no ser una simple franquícia, sinó de portar les millors peces del centre rus, però encara no se n'ha concretat cap.

Vista del futur Hermitage, entre l'hotel vela i la marina. Font: Hermitage Barcelona
Els impulsors del centre barceloní han lligat una altra qüestió essencial: trobar més socis privats que en garanteixin la viabilitat, ja que defugen de les subvencions públiques. A més de Pallarés i Yaroslavskiy, es finançarà amb més capital català i europeu. Ocuparà un edifici de cinc plantes i set sales d'exposicions que es repartiran en 15.000 metres quadrats de superfície construïda just a l'entrada de la Marina Vela. Espera rebre 500.000 visitants anuals, i l'entrada a les exposicions podria costar entre 9 i 18 euros.
Evitar una nova marina de luxe tancada
La modificació del Pla de la Nova Bocana no només afecta el futur de l'Hermitage. Al seu costat s'hi preveu un equipament municipal de 12.000 metres encara per definir. També suposa garantir que la Marina Vela no sigui una nova marina de luxe com la One Ocean del davant del Palau de Mar, on hi ha el Museu d'Història de Catalunya. Mentre que la de luxe no té accés lliure a tocar dels vaixells i està rodejada per una tanca, a la nova tots els voltants seran públics. Això sí, l'àmbit més pròxim als iots es tancarà de nit com si fos un parc.
[blockquote]"Som un port normal i tothom podrà entrar a la marina", destaca Salvador Segura, un dels socis[/blockquote]
"Som un port normal i tothom podrà entrar a la marina", subratlla Salvador Segura, un dels seus socis. Tindrà 136 amarratges per a embarcacions de fins a 15 metres d'eslora i una marina seca robotitzada amb capacitat per a un màxim de 222 embarcacions de fins a 9 metres d'eslora i quatre tones de pes mort. La marina suposa una inversió de 50 milions d'euros, calcula Segura, i a la zona perimetral es generaran dos trams de passeig públic que, segons el Port, són equivalents en extensió a la Rambla.
Un bus nàutic connectarà amb Colom
A la marina també s'hi obriran negocis de restauració i per al sector nàutic. Es completarà amb la creació d'un bus nàutic que connectarà la plaça del Portal de la Pau –on hi ha el monument a Colom- amb el moll de Llevant –a tocar a la marina-, que podria tenir parades intermèdies. La nau de Tanajet, un dels tinglados del moll, acollirà l'estació marítima. El Port preveu treure el servei a concurs a finals d'any, però no estarà operatiu fins al 2019. A més, rehabilitarà els tinglados del moll perquè s'hi instal·lin restaurants, entre altres.
[blockquote]El govern de Colau supedita el vistiplau del projecte a la recuperació del vincle dels veïns amb el Port[/blockquote]
La pilota per aprovar la modificació del Pla Especial de la Nova Bocana –ja serà la tercera- està ara en el terrat del consistori, el qual ja ha rebut la documentació i l'estudiarà. El govern d'Ada Colau ha recordat que pretén "recuperar la relació Port-Ciutat" i, sobretot, el vincle dels veïns amb el Port, de manera que vol que els canvis de planejament incorporin aquesta voluntat entre els seus objectius. El primer escull que el pla haurà de salvar en el consistori serà l'aprovació en comissió de govern, i tardarà alguns mesos fins a arribar al ple.
Un nou mirador sobre Barcelona |
---|
La Marina Vela preveu començar a funcionar aquest estiu i durant aquest any els barcelonins tindran un nou mirador amb vistes sobre la ciutat. Segons relata Salvador Segura, un dels socis del projecte, s'obriran dos passeigs oberts les 24 hores. Un d'ells estarà elevat i partirà de la plaça de la Rosa dels Vents, la qual també s'ampliarà. Entre els dos sumen 30.400 metres quadrats. A més, als molls del voltant de la marina, que sumen 10.400 metres quadrats més, també s'hi podrà accedir, però de nit es tancaran. A l'extrem sud de la marina, s'ubicarà l'Edifici Pont-Porta-Pont. Tindrà forma de pòrtic i disposarà d'una planta baixa que farà de porta a un mirador obert i amb vistes al Mediterrani, i una coberta superior, les dues de caràcter públic. A l'edifici també hi haurà un restaurant. En el martell del dic exterior de la marina també es preveu un edifici de 450 metres quadrats que el Port cedirà a la Facultat de Nàutica de la UPC perquè els estudiants facin pràctiques marítimes, i a la Creu Roja del Mar per acollir-hi la seva base provincial. El primer accionista de la Marina Vela és l'empresari Nicolás Mayol, propietari de Formentera Mar. Contra ell, el president del Port, Sixte Cambra, i el secretari general, Román Eguinoa, havien presentat una querella un grup d'empresaris per suposades irregularitats en la concessió de la marina, però va quedar arxivada. Els empresaris consideraven que el Port havia dissenyat el concurs per afavorir un grup empresarial en detriment de la resta de possibles interessats. ![]() L'hotel vela domina l'àmbit de la marina. Foto: Jordi Jon Pardo |