Arriben dues èpoques de l'any crítiques per a les nostres butxaques, el Black Friday i Nadal. A més a més, ens estem endinsant en un hivern difícil a escala econòmica. Són moltes les persones que malbaraten diners en aquests períodes i que, fins i tot, poden presentar un trastorn de compres compulsives, que es diu oniomania.
La psicòloga i experta del servei de psicologia en línia de Buencoco, Anna Valentina Caprioli, ha explicat en una entrevista amb Europa Press que l'oniomania és un trastorn que consisteix, bàsicament, a experimentar un "impuls difícil o impossible de resistir per comprar coses, com si fos una necessitat".
En realitat, aquesta especialista ha admès que les causes no estan encara molt clares sobre per què aquest fenomen té lloc: "Es pensa que poden ser biològiques i, com en altres addiccions, podria produir-se quan no funciona bé el sistema de la recompensa, el que faria que ens produeixi gratificació l'acció de comprar. En les addiccions i en les compres compulsives aquest sistema entra en joc".
Altres causes sobre les quals ha apuntat la psicòloga serien el fet de tenir diners a disposició, així com viure en una societat on tenim molta oferta a l'abast per comprar. "Hi ha molts factors que influeixen, però una causa sola no s'ha trobat", ha afirmat Caprioli. En realitat, ha defensat que en el Manual Diagnòstic de malalties mentals, l'oniomania no està categoritzada com un trastorn, si bé sí que s'està estudiant com una patologia d'addicció lligada al comportament, com el que pot donar-se amb l'addicció a Internet o al joc. En aquests casos, ha avisat que hem de sospitar que potser tenim un problema si sentim l'impuls de voler comprar constantment.
Un altre punt clau seria identificar quan una persona no compra per necessitat: "Quan volem comprar alguna cosa solem triar en funció de les necessitats que tenim. En el cas de les compres compulsives sentim una necessitat de comprar qualsevol cosa i no el podem parar. Encara que després ens sentim culpables podem tenir remordiments o dificultats socials, així com econòmics o familiars, malgrat això no aconseguim parar l'impuls". Així, ha insistit que el primer senyal que ens ha de fer sospitar de si som víctimes d'aquest fenomen, és si comprem moltes coses que no ens serveixen o si ens posem un pressupost i el sobrepassem. "És un altre indicador que hi ha alguna cosa aquí que no està bé", ha assegurat l'experta.
La professional de Buencoco també ha lamentat que aquest trastorn ha augmentat en general en la població en els últims anys i ha passat de l'1 al 6% d'afectats. "En els qui passa més sovint és en les dones joves entre els 20 i 30 anys. Sol començar a una edat primerenca, encara que a vegades un no s'adona que és un problema fins que ha progressat i estàs en la trentena", ha sostingut.
Una vegada s'ha sospitat, Anna Valentina Caprioli ha indicat que el primer pas ens implica a nosaltres mateixos: "La primera cosa que podem intentar fer és plantejar-nos un pressupost determinat i fer una llista de coses que necessitem comprar i tota la resta no comprar-les. A banda d'això, podem portar els diners en efectiu, perquè quan s'acabin, no podrem comprar més. A Internet, hem de passar de les ofertes que ens arriben al correu, donar-nos de baixa, i no mirar els webs de les marques cada dia per veure quines coses noves han arribat. D'aquesta manera, el primer pas consisteix en una sèrie de conductes de prevenció per nosaltres mateixos i controlar quan això s'estigui convertint en un problema".
El que passa, però, és que a vegades nosaltres, per si sols, no som capaços de controlar aquesta situació i quan ens adonem que, encara que ho volem no ho podem controlar, el millor, en la seva opinió, és buscar ajuda psicològica que ens pot ajudar a entendre aquesta part emocional de per què necessitem les compres. "A vegades és perquè formen part d'un trastorn obsessiu compulsiu, lligat a la depressió, a un problema d'autoestima. Poden donar-se diferents situacions de patiment personal associades a les compres compulsives", ha afegit Caprioli.
La teràpia psicològica es basa a entendre, en primer lloc, el problema, en què consisteix, perquè no té per què ser la mateixa causa per a tothom. Després, ha dit l'experta, el segon pas exigeix desenvolupar estratègies perquè això no continuï i es pugui seguir comprant, però de manera no compulsiva. Sobre si té cura, Caprioli ha afirmat que, com amb qualsevol altra addicció, amb ajuda psicològica es pot superar la patologia.
[plantillavirals]
L'oniomania o el trastorn de compres compulsives que s'accentua amb el Black Friday i Nadal
Els especialistes alerten que el número d'afectats per la patologia ha crescut en els últims anys fins a arribar a representar el 6% de la població, la majoria dels quals són dones entre els 20 i els 30 anys

- Imatge d'arxiu del Portal de l'Àngel de Barcelona, epicentre de botigues -
- ACN / Josep Ramon Torné
ARA A PORTADA
Publicat el 19 de novembre de 2022 a les 13:14
Et pot interessar
-
Economia Ryanair tanca una base, cancel·la vols a dos aeroports i redueix capacitat a quatre ciutats
-
Economia El Parlament Europeu obre la porta a tombar l'acord pels aranzels amb Trump
-
Economia Catalunya lidera la pujada de l'atur a l'Estat a l'agost amb la pèrdua de 63.562 llocs de treball
-
Economia Nestlé destitueix el conseller delegat per mantenir una relació secreta amb una treballadora
-
Economia El BBVA ajusta l'oferta pel Banc Sabadell
-
Economia Renfe elimina els Avlo entre Barcelona i Madrid