Més de 250 persones participen en un judici popular per exigir «responsabilitats» pel projecte Castor

La iniciativa pretén revertir l'actual situació de pagament de "deute il·legítim" i evitar que aquesta mena de "casos corruptes" es tornin a repetir

Publicat el 17 de juny de 2017 a les 15:48
Més de 250 persones han participat en el judici popular pel Projecte Castor que ha impulsat l'Observatori del Deute i la Globalització (ODG) per reflexionar al voltant d'aquest cas i incidir en la justícia ordinària per revertir l'actual situació de pagament de "deute il·legítim i exigir responsabilitats sobre el desastre". Així ho han explicat els organitzadors de la sessió, que ha tingut lloc al Col·legi de l'Advocacia de Barcelona.

També ha servit per denunciar que el judici ordinari d'aquest cas porta des de 2014 aturat i que "no s'estan atenent les demandes de justícia de la ciutadania". Entre els participants en la jornada d'aquest dissabte han destacat l'exdiputat i periodista David Fernández o diversos membres de la Plataforma Ciutadana en Defensa de les Terres de la Sènia.

Malgrat que fa deu anys que va iniciar-se el conflicte al voltant del projecte Castor, les ferides continuen molt obertes i el procés judicial no s'ha resolt. Així ho ha assegurat Blanca Bayas, membre de l'Observatori del Deute i la Globalització (ODG), que ha indicat que el judici popular d'aquest dissabte s'emmarca en una estratègia global de la societat civil que vol fer reflexionar sobre aquesta polèmica. 

"No hi haurà una vinculació directa entre el veredicte d'aquesta sessió i la justícia ordinària però si podrem obrir un període de reflexió per poder anar als organismes competents i evitar que puguin tornar a haver tractes com el que es va produir en aquell cas", afirma Bayas.

En aquest sentit indica que l'objectiu és "poder incidir perquè aquesta mena de cassos corruptes no es tornin a reproduir i per evitar que les constructores com ACS de Florentino Pérez puguin reproduir aquest mateix model", comenta. La portaveu de l'entitat afegeix que aquesta mena de models no tenen garanties i generen un impacte social i econòmic que no és bo per la societat. 

En aquesta línia assegura que seguiran treballant per revertir la situació de "deute il·lícit" que tots els ciutadans de l'Estat estan pagant per indemnitzar amb 1.300 MEUR a la constructora de Pérez. ODG ha calculat que la ciutadania haurà pagat més de 3.420 MEUR en 30 anys si se sumen els interessos.

Judici pendent

Així mateix, Bayas lamenta que el judici ordinari per aquest cas estigui aturat des de l'any 2014 i reclama celeritat. "S'ha anat allargant i s'ha caracteritzat de complex, el que encara ha dilatat més el procés", ha explicat la membre d'ODG que ha dit que no s'està donant resposta a la demanda de justícia que reclama la ciutadania. 

Reclamen indemnitzacions 

Per la seva banda, Joan Ferrando portaveu de la Plataforma Ciutadana en Defensa de les Terres de la Sènia, ha indicat que tot i que el govern de l'Estat hagi decidit que el projecte del dipòsit de gas de la instal·lació Castor "no entrarà en funcionament després dels més de 500 terratrèmols", el col·lectiu vol que es desmantelli la plataforma i que s'indemnitzin les persones que han patit aquest desastre. "Hi ha moltes finques que estan afectades per servituds i que ara que ja no operarà el gasoducte no tenen perquè seguir en aquesta situació", comenta Ferrando que afegeix que molts ciutadans arrosseguen "danys emocionals". 

Per tot plegat el portaveu de la Plataforma ha anunciat que properament presentaran una demanda per exigir indemnitzacions econòmiques. Tot i que no ha volgut concretar de quina xifra s'estaria parlant si que ha avançat que fins que no es resolgui el judici penal pendent no podrà ser efectiva aquesta demanda que ha de resoldre's per la via civil. 

Un tribunal de primer nivell

El Tribunal Popular del judici que s'ha celebrat aquest dissabte ha estat format per Miren Etxezarreta Zubizarreta, presidenta del Tribunal i professora emèrita de la UAB; David Fernández Ramos, periodista i exdiputat; Marco Aparicio Wilhelmi, professor de Dret Constitucional a la Universitat de Girona i president de l'Observatori DESC; Mónica Vargas (investigadora del Transnational Institute i David Bondia Garcia, professor de Dret internacional públic i Relacions internacionals de la UB i president de l'Institut de Drets Humans de Catalunya.

L'apartat de testimonis ha comptat amb membres de la Plataforma Ciutadana en Defensa de les Terres del Sénia, el geòleg Llorenç Planagumà Guàrdia i el periodista de l'ACN i autor del llibre Castor, la bombolla sísmica, Jordi Marsal.