A hores d'ara ja n'han entrat en funcionament 91.000. Sumen una potència de 1.061 MW, una xifra equivalent a cadascuna de les tres centrals nuclears que operen al nostre país. Tanmateix, cal diferenciar potència de producció elèctrica. Una estimació a l'alça de la generació elèctrica de totes aquestes instal·lacions d'autoconsum equival a un 17% de la d'un reactor.
[intext1]
Les nuclears produeixen les 24 hores del dia
Catalunya és un país nuclear. L'any passat els tres reactors en funcionament -Ascó I i II així com Vandellós II- van satisfer el 53% de la demanda elèctrica (i el 57% de la producció catalana). Totes les fonts renovables van aportar un 13%, sense tenir en compte l'autoconsum.% d'aportació de cada font d'energia a la demanda elèctrica (2022)
Ho aconsegueixen amb "només" 3.146 MW de potència conjunta -cada reactor supera per poc els 1.000 MW-. No obstant això, substituir aquesta mateixa potència amb energies renovables no seria suficient per poder-les tancar (està previst entre el 2030 i 2035) i no haver d'importar energia.
[intext2]
La clau de les nuclears és la producció constant les 24 hores del dia i que no s'adapta a la demanda. És a dir, en moments de baix consum, els reactors continuen generant energia elèctrica i són les altres fonts les que han de reduir l'oferta. Això no vol dir que, com ha passat aquest octubre, incidències com la que va afectar una línia d'evacuació d'Ascó II, provoqui que la central estigui operant a un 66% de la seva potència real.
Mateixa potència, producció molt inferior
El Departament d'Acció Climàtica, en el balanç de dos anys del decret per desplegar les renovables a Catalunya, va destacar que la potència d'autoconsum solar ja equivalia a la d'una central.[intext3]
En la roda de premsa s'hi va referir el president Pere Aragonès d'aquesta manera: "Les instal·lacions d'autoconsum ja produeixen l'energia equivalent a una central nuclear i 92.000 llars i empreses que han instal·lat plaques solars generen la mateixa energia verda equivalent a l'energia d'una central nuclear". La frase, que es pot recuperar en el vídeo de la compareixença, va ser recollida íntegrament a la nota de premsa.
🔴 EN DIRECTE I El #president @perearagones, acompanyat del #conseller d' @accioclimatica @dmascort, presenta el balanç dels dos anys de vigència del decret d'energies renovables https://t.co/3t9PDxq0OI
— Govern. Generalitat (@govern) October 18, 2023
Evidentment, en la intervenció es va confondre la potència -1.000 MW de potència d'autoconsum solar equivalen a un reactor nuclear- amb la producció elèctrica. Quina diferència hi ha? La producció de les nuclears està recollida a la memòria d'activitats de l'ANAV i el 2022 va oscil·lar entre els 7.933 GWh d'Ascó II i els 8.877 Gwh d'Ascó I.
En el cas de l'autoconsum solar no existeix la dada de producció i s'ha d'estimar. L'OberCAT, Observatori de les energies renovables a Catalunya, ha confirmat a Nació que s'utilitza la xifra de 1.300 hores de sol. Amb aquesta dada, en el conjunt d'un any a Catalunya es podria arribar a produir 1.379 GWh, el 17% del reactor que menys produeix. Cal tenir en compte, que és un càlcul a l'alça, ja que no es té en compte el rendiment de les instal·lacions, avaries o altres problemes que puguin tenir de manera particular.
El creixement de l'autoconsum solar a Catalunya
Si el balanç del desplegament de les renovables és agredolç -s'ha avançat molt en els dos darrers anys, però s'està molt lluny dels objectius-, en l'autoconsum solar Catalunya sí que pot treure pit. En aquest sentit, en el mateix període han començat a funcionar 78.000 de les 91.000 instal·lacions existents.Per altra banda, i respecte a l'últim balanç de l'Observatori d'Autoconsum, destaca com s'ha fet un salt en potència instal·lada. Si el març de 2023 hi havia 73.330 instal·lacions que sumaven 591,83 MW, aquest octubre la xifra és de 91.000 i 1.061 MW. Des del Departament d'Acció Climàtica es considera que aquest salt és fruit de la connexió d'una onada de projectes més grans que els primers, tant en empreses com en institucions públiques.
[noticia]259167[/noticia]
La PROENCAT, el full de ruta energètic per tal que Catalunya assoleixi la neutralitat climàtica el 2030, preveu 2.185 MW solars en teulades -independentment de si és autoconsum o no- per al 2030. En aquest sentit, és l'única tecnologia renovable on l'objectiu no només és assumible, sinó superable.
Ara bé, si tornem a la comparació amb la nuclear, caldria multiplicar per sis l'actual potència d'autoconsum solar per arribar a la generació equivalent a un reactor i fins a 18 per generar la mateixa energia que les tres centrals.
[impacte]