Només el 25% dels alumnes de 4t d'ESO situa el català com la seva llengua

La dada és preocupant perquè el 2006 el resultat era de 36,5% i durant el pas dels anys només ha fet que disminuir

Un institut de la Garrotxa, en una imatge d'arxiu
Un institut de la Garrotxa, en una imatge d'arxiu | Martí Albesa
Nació
27 d'octubre de 2023
Actualitzat: 13:13h
Noves dades alarmants sobre l'ús social de la llengua catalana en l'àmbit educatiu. Només un de cada quatre alumnes de 4t d'ESO situa el català com la seva primera llengua, segons apunta un estudi sociolingüístic que el Departament d'Educació ha fet públic aquest divendres i que compta amb les preferències de llengua de 3.519 estudiants de 54 centres de secundària del país.

L'informe, elaborat pel Consell Superior d'Avaluació de Catalunya, revela que a la pregunta "Quina és la teva llengua?" el 25,4% dels estudiants van situar el català, el 34,5% va igualar les dues llengües i el 31,85 va identificar-se només amb el castellà. La dada del català és preocupant perquè a la mateixa pregunta el 2006 el resultat era de 36,5% i durant el pas dels anys només ha fet que disminuir.


Una altra dada rellevant que es desprèn de l'estudi és que la llengua catalana s'utilitza menys en les grans ciutats que als pobles. En aquest sentit, a les grans ciutats de més de 100.000 habitants només el 22,2% dels alumnes s'identifica amb el català, mentre que als pobles de menys de 10.000 persones la xifra s'alça fins al 40,1%. Per altra banda, el 45% del total de l'alumnat assegura que parla "només o sobretot" en castellà a casa.

En la mateixa línia, a principis de mes es confirmava la davallada de l'alumnat a les competències bàsiques. Els i les estudiants del país tenen, de mitjana, el pitjor nivell tant de català com de castellà dels últims 10 anys en acabar la secundària. Prop del 15% també està en la franja baixa de competència lingüística. Gairebé dos de cada 10 alumnes acaba la primària sense tenir una competència mínima ni de català ni de castellà. En aquest sentit, falla sobretot l'expressió escrita.