
La Barcelona del disseny, dels Mundials de natació i del turisme gaudinià queden lluny. Molt lluny. Amb prou feines són cinc els quilòmetres que separen una nau industrial en desús situada al número 147 del carrer Puigcerdà, al Poblenou, de la cèntrica plaça de Catalunya. Vuit parades de metro. Una caminada d'una horeta. Però els més de 200 ciutadans que viuen, o malviuen, en aquest indret tenen unes preocupacions diametralment oposades a les del relat oficial. Passar el dia amb un grapat d'euros i procurar que no els desallotgin. Entre aquest dimecres i el 31 de juliol, els Mossos han d'executar una sentència judicial que els commina a deixar buida la nau.
En la seva gran majoria, els residents en aquesta nau, provinents de l'Àfrica sub-sahariana, es dediquen a recollir ferralla que troben per tota l'àrea metropolitana per després poder-la malvendre a uns preus irrisoris. Al cap del dia, explica un d'ells, aconsegueixen guanyar entre dos i quatre euros. El quilo de ferralla es paga a uns 0,19 cèntims. I, amb això, han de sobreviure.
Una mare amb dos nens, de dos i tres anys, explica que resideix a Barcelona des del 2006. D'origen nigerià, resumeix el gran drama que pateixen els allí presents: com que no tenen feina, no poden tenir Número d'Identitat d'Estranger (NIE). Com que no tenen NIE, tenen grans dificultats per ser contractats legalment. Com que no els poden contractar, no tenen feina. Com que no tenen feina...
El curs vinent, a partir de setembre, el fill gran haurà d'anar a l'escola a partir de setembre. No sap ben bé a quina. Tot i que els dos han nascut aquí, assegura que cap d'ells no té la nacionalitat espanyola. Sí que disposa de llibre de família, però res més. El vailet, mentrestant, observa encuriosit com la mare conversa amb un desconegut. Minuts més tard, un altre vailet mira d'establir conversa amb els agents dels Mossos i de la Guàrdia Urbana situats just enfront de la nau. De cop, la mare el renya i el commina a tornar al seu redós.

Alerta de desallotjament
El jutjat de primera instància número 21 de Barcelona va comunicar la setmana passada als Mossos d'Esquadra que havien de desallotjar la nau, propietat de Fincas Riana SL, entre aquest dimecres, dia 24, i el vinent, dia 31. Per mirar d'evitar-ho, l'Assemblea Solidària Contra els Desallotjaments ha convocat una concentració per a aquest mateix dimecres a les 8 del matí, ressaltant que "si no es troba abans una solució, més de 350 persones es veuran obligades a dormir al carrer, perdent la possibilitat de continuar amb la feina que els permetia subsistir".
Després de diverses reunions amb l'ajuntament, la subdelegació del govern espanyol a Barcelona i la direcció general d'Immigració de la Generalitat, es va arribar a un cert compromís que els residents habituals de la nau obtindrien un document acreditatiu d'arrelament social sense contracte de treball, per bé que fonts coneixedores del procés apunten que les dificultats per aconseguir-lo són tan grans que no és una sortida vàlida per als ocupants.

No és qüestió només de desallotjar els ocupants, sinó que se'ls ha de donar algun tipus de solució personal, s'apunta des de la l'Assemblea Solidària.
"Que ningú no dormi al carrer"
Acabi havent-hi desallotjament o no, l'Ajuntament de Barcelona remarca que "no es deixarà ningú al carrer", i explica que ja ha mirat i mira de donar una sortida digna als ocupants, allotjant-los en recintes municipals, pisos tutelats, albergs o pensions. De l'1 de gener ençà, 119 persones que s'allotjaven a la nau del carrer Puigcerdà s'han acollit al programa.
"S'estan en una propietat privada, que ha denunciat una ocupació de la finca. Nosaltres mirem de donar-los una resposta perquè ningú no dormi al ras", explica el consistori. Fincas Riana SL ha descartat fer cap tipus de declaració.
