Els serveis que complementen l'alta velocitat, com són els Avant, fa temps que són el focus de gran part de les crítiques dels usuaris que es volen moure entre grans ciutats amb Renfe. Un dels fronts de queixes són els preus, una reivindicació especialment estancada a Lleida, però segurament la preocupació més compartida, des de Ponent al Camp de Tarragona, té a veure amb el pas d'aquests trens: en falten. La demanda s'ha disparat els darrers anys i l'oferta actual fa que s'hagin de reservar les places amb molta antelació en diversos trajectes, sobretot al matí i especialment en direcció a Barcelona. Preguntat per aquesta problemàtica, el president de Renfe, Raül Blanco, ha deixat en l'aire quan i com arribaran les solucions, però ha reconegut la necessitat d'ampliar els serveis de l'Avant, així com de l'AVE i l'AVLO.
"Amb l'Avant es depèn molt de l'aurotització del Ministeri, de la disponibilitat del material, i alhora hem de ser conscients que la intensitat del servei que hi ha, no només de Renfe sinó també de la resta d'operadores -en referència a les companyies privades que han irromput al mercat-, fa que hi hagi freqüències molt elevades i que en algun moment no sigui possible introduir més freqüències", ha resolt Blanco. Manca de trens i dificultats per coordinar el pas de tots els serveis per unes mateixes vies, ha exposat.
Ara bé, ha volgut fer un apunt prometedor. En l'àmbit del servei públic, ha reivindicat que l'Avant s'ha de "treballar bé" per poder "anar incrementant places segons hi hagi disponibilitat de material". Pel que fa a l'AVE, el problema té més a veure amb la permissivitat "de les infraestructures" i com vagin evolucionant amb el temps, ha remarcat el president de la companyia ferroviària.
En una atenció als mitjans de comunicació, el màxim responsable de l'empresa pública ferroviària també ha sortit al pas dels recents retards entre Barcelona i Girona en el servei de l'alta velocitat. En aquest cas, Raül Blanco ha estat contundent a l'hora d'atribuir-ho exclusivament a l'impacte de les obres en marxa a l'estació de la Sagrera. L'explicació venia reforçada per l'exposició que també ha fet, minuts abans, el cap de sala del Centre de Gestió d'Operacions per a trens AVE-Llarga Distància i Avant a Catalunya, que també ha assegurat que el gran problema dels problemes amb la circulació dels combois té a veure amb un "coll d'ampolla" que es genera a l'entrada a Barcelona, per la pròpia infraestructura en obres.
La trobada amb la premsa també ha servit per presentar aquest nou centre d'operacions que coordina els serveis i dona resposta a les incidències que van havent-hi en el dia a dia en el funcionament entre Catalunya i altres punts, des de Madrid a Alacant. La sala d'operacions acaba de ser renovada a l'Estació de Sants i ha costat poc més d'un milió d'euros però hauria de permetre una millora substancial en l'abordatge dels problemes quotidians, des de l'atenció a un usuari que parla amb un interventor a un tren fins a una gran crisi del servei. "Els centres de gestió i operació són el cor de la supervisió de tots els trens", ha resumit Raül Blanco.