31
de març
de
2021, 14:20
Actualitzat:
01
d'abril,
11:11h
Les furgonetes sense etiqueta mediambiental tindran prohibida la circulació per la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a partir de l'1 d'abril un cop finalitzada la moratòria. Tot i així, els propietaris que puguin demostrar que han comprat un nou vehicle no contaminant abans d'aquesta data, però que encara no els ha arribat podran seguir circulant temporalment per les rondes sense ser sancionats. A continuació, les 10 coses que has de saber sobre la ZBE.
1. En marxa totes les multes: Les furgonetes i camionetes sense etiqueta mediambiental de al DGT s'exposaran a multes si circulen per la ZBE a partir d'aquest dijous. Passa el mateix amb els vehicles vells dels autònoms amb rendes baixes, inferiors a dues vegades l'IPREM. És l'última tipologia de vehicles a qui s'aplica la prohibició, després que els conductos dels cotxes i motos més contaminants poden ser sancionats des del passat 1 de setembre.
2. Quines són les zones afectades i quines les excloses? La ZBE afecta cinc municipis –Barcelona, l'Hospitalet, Sant Adrià, Cornellà i Esplugues- i un total de 95 km2. N'estan excloses la Zona Franca industrial, Vallvidrera, les Planes i el Tibidabo. Les restriccions no s'apliquen ni a la Ronda de Dalt ni a la Ronda Litoral ni a la resta d'autopistes per accedir a la ZBE (B-23, C-16, C-31, C-32, C-33...). L'horari d'aplicació de les restriccions de dilluns a divendres laborables de 7.00 a 20.00.
3. Com puc saber si el meu vehicle està afectat? La restricció afecta els turismes i vehicles comercials lleugers de gasolina anteriors a l'any 2000 i dièsel d'abans del 2006. En els vehicles de més de vuit places i de mercaderies el límit també se situa en el 2006 mentre les motocicletes queden afectades les anteriors a la norma Euro 2 (habitualment matriculats abans del 2003). En tots aquests casos no es té dret a etiqueta ambiental i, per tant, no es pot accedir a la ZBE Rondes de Barcelona. Ara bé, la millor manera és comprovar quina etiqueta té el teu vehicle introduint la matrícula en aquest formulari.
4. Puc circular sense l'etiqueta ambiental? La col·locació de l'etiqueta no és obligatòria. En tot cas, facilita la tasca de la Guàrdia Urbana i la resta de policies locals en cas de controls manuals. D'aquesta manera, si no la portes posada podràs ser aturat per tal que els agents comprovin la documentació del vehicle i la matrícula.
5. Com puc aconseguir l'etiqueta ambiental? La DGT va repartir gratuïtament les etiquetes ambientals –B, C, ECO o 0-. En cas de no haver-la rebut o si l'has perdut, truca el 060 i t'informaran com aconseguir-la per 5 euros. A més, es pot demanar presencialment o telemàticament a través de Correus.
6. Quants vehicles estan afectats? Les dades indiquen que la restricció afecta 115.000 vehicles, un 15% del parc del conjunt de l'Àrea Metropolitana. D'aquests, 85.000 són cotxes i 30.000 són motos. Inicialment, es calcula que es trauran de la circulació uns 50.000 vehicles. Dels desplaçaments amb origen o final a la ZBE: el 47% són interns, el 32% connecten amb altres municipis de l'AMB i el 21% cap a fora de la Metròpolis Barcelona.
7. Com es controlarà i quines multes hi haurà? Hi haurà un sistema de control format per 120 càmeres que analitzaran les matrícules i, en cas de detectar un vehicle no autoritzat, iniciarà el procés de sanció. També hi haurà, com a mínim, un vehicle de l'AMB amb tecnologia de càmeres a bord. Finalment, la Guàrdia Urbana i la resta de policies municipals podran controlar, aturar i sancionar els vehicles que circulin per l'interior de la ZBE sense autorització. La multa mínima és de 100 euros i de 500 si es produeix en un episodi d'alta contaminació. Les ordenances preveuen elements agreujants com la reincidència.
Un títol que permet viatjar gratuïtament per les sis zones de l'ATM en qualsevol sistema de transport públic fins un màxim de tres anys. S'obté si es dona de baixa i es desballesta un vehicle privat contaminant. En poc més de dos anys, s'hi han acollit unes 5.000 persones.
La tarifa metropolitana
Des de principi d'any només cal pagar una zona per qualsevol viatge amb origen i destí als 36 municipis metropolitans (independentment si són de la zona 1 o 2).
L'impuls dels park and ride
És un sistema per afavorir la intermodalitat entre vehicle privat i transport públic en punts de l'exterior de la ZBE.
9. En què consisteix el park and ride? Un park and ride no deixa de ser un aparcament a tocar d'una estació de qualsevol mode de transport públic. El servei P+R de l'AMB ha reservat en exclusiva unes 500 places en cinc municipis i es pretén arribar aviat a les 1.500. Per utilitzar-les, cal estar registrat en una app gratuïta i justificar que s'ha utilitzat el transport públic en recollir el vehicle privat.
10. Quines excepcions hi ha? Hi ha diversos tipus de vehicle que poden accedir a la ZBE malgrat no tenir etiqueta ambiental. Es tracta dels destinats a persones amb mobilitat reduïda i serveis públics. En aquests casos –així com per les autoritzacions temporals de vehicles singulars- s'han de donar alta a un registre metropolità per no ser multats. També al web zbe.barcelona es poden demanar les autoritzacions diàries pels vehicles convencionals sense etiqueta. Són un màxim de 10 a l'any i a un preu de 2 euros diaris.
1. En marxa totes les multes: Les furgonetes i camionetes sense etiqueta mediambiental de al DGT s'exposaran a multes si circulen per la ZBE a partir d'aquest dijous. Passa el mateix amb els vehicles vells dels autònoms amb rendes baixes, inferiors a dues vegades l'IPREM. És l'última tipologia de vehicles a qui s'aplica la prohibició, després que els conductos dels cotxes i motos més contaminants poden ser sancionats des del passat 1 de setembre.
2. Quines són les zones afectades i quines les excloses? La ZBE afecta cinc municipis –Barcelona, l'Hospitalet, Sant Adrià, Cornellà i Esplugues- i un total de 95 km2. N'estan excloses la Zona Franca industrial, Vallvidrera, les Planes i el Tibidabo. Les restriccions no s'apliquen ni a la Ronda de Dalt ni a la Ronda Litoral ni a la resta d'autopistes per accedir a la ZBE (B-23, C-16, C-31, C-32, C-33...). L'horari d'aplicació de les restriccions de dilluns a divendres laborables de 7.00 a 20.00.
3. Com puc saber si el meu vehicle està afectat? La restricció afecta els turismes i vehicles comercials lleugers de gasolina anteriors a l'any 2000 i dièsel d'abans del 2006. En els vehicles de més de vuit places i de mercaderies el límit també se situa en el 2006 mentre les motocicletes queden afectades les anteriors a la norma Euro 2 (habitualment matriculats abans del 2003). En tots aquests casos no es té dret a etiqueta ambiental i, per tant, no es pot accedir a la ZBE Rondes de Barcelona. Ara bé, la millor manera és comprovar quina etiqueta té el teu vehicle introduint la matrícula en aquest formulari.
4. Puc circular sense l'etiqueta ambiental? La col·locació de l'etiqueta no és obligatòria. En tot cas, facilita la tasca de la Guàrdia Urbana i la resta de policies locals en cas de controls manuals. D'aquesta manera, si no la portes posada podràs ser aturat per tal que els agents comprovin la documentació del vehicle i la matrícula.
5. Com puc aconseguir l'etiqueta ambiental? La DGT va repartir gratuïtament les etiquetes ambientals –B, C, ECO o 0-. En cas de no haver-la rebut o si l'has perdut, truca el 060 i t'informaran com aconseguir-la per 5 euros. A més, es pot demanar presencialment o telemàticament a través de Correus.
6. Quants vehicles estan afectats? Les dades indiquen que la restricció afecta 115.000 vehicles, un 15% del parc del conjunt de l'Àrea Metropolitana. D'aquests, 85.000 són cotxes i 30.000 són motos. Inicialment, es calcula que es trauran de la circulació uns 50.000 vehicles. Dels desplaçaments amb origen o final a la ZBE: el 47% són interns, el 32% connecten amb altres municipis de l'AMB i el 21% cap a fora de la Metròpolis Barcelona.
7. Com es controlarà i quines multes hi haurà? Hi haurà un sistema de control format per 120 càmeres que analitzaran les matrícules i, en cas de detectar un vehicle no autoritzat, iniciarà el procés de sanció. També hi haurà, com a mínim, un vehicle de l'AMB amb tecnologia de càmeres a bord. Finalment, la Guàrdia Urbana i la resta de policies municipals podran controlar, aturar i sancionar els vehicles que circulin per l'interior de la ZBE sense autorització. La multa mínima és de 100 euros i de 500 si es produeix en un episodi d'alta contaminació. Les ordenances preveuen elements agreujants com la reincidència.
Instal·lació de càmeres per controlar la ZBE al carrer Marina. Foto: Adrià Costa
8. Quines alternatives hi ha per accedir a la ZBE?
Un títol que permet viatjar gratuïtament per les sis zones de l'ATM en qualsevol sistema de transport públic fins un màxim de tres anys. S'obté si es dona de baixa i es desballesta un vehicle privat contaminant. En poc més de dos anys, s'hi han acollit unes 5.000 persones.
La tarifa metropolitana
Des de principi d'any només cal pagar una zona per qualsevol viatge amb origen i destí als 36 municipis metropolitans (independentment si són de la zona 1 o 2).
L'impuls dels park and ride
És un sistema per afavorir la intermodalitat entre vehicle privat i transport públic en punts de l'exterior de la ZBE.
9. En què consisteix el park and ride? Un park and ride no deixa de ser un aparcament a tocar d'una estació de qualsevol mode de transport públic. El servei P+R de l'AMB ha reservat en exclusiva unes 500 places en cinc municipis i es pretén arribar aviat a les 1.500. Per utilitzar-les, cal estar registrat en una app gratuïta i justificar que s'ha utilitzat el transport públic en recollir el vehicle privat.
10. Quines excepcions hi ha? Hi ha diversos tipus de vehicle que poden accedir a la ZBE malgrat no tenir etiqueta ambiental. Es tracta dels destinats a persones amb mobilitat reduïda i serveis públics. En aquests casos –així com per les autoritzacions temporals de vehicles singulars- s'han de donar alta a un registre metropolità per no ser multats. També al web zbe.barcelona es poden demanar les autoritzacions diàries pels vehicles convencionals sense etiqueta. Són un màxim de 10 a l'any i a un preu de 2 euros diaris.