El tribunal preveia que el judici s'allargués durant 12 sessions fins al dijous 14 de desembre, i durant aquestes setmanes, estaven cridats a declarar 117 testimonis i vuit perits que respondran les preguntes de la defensa i les acusacions de la Fiscalia, l'Advocacia de l'Estat i la de la Generalitat. Tot això, però, no passarà.
La cantant ha arribat amb guardaespatlles i els seus advocats poc abans de les 10 del matí al Palau de Justícia, quan havia de començar la vista. Tot i que fa uns mesos es va intentar arribar a un acord entre les parts, al final no hi va haver conformitat, però en els últims dies s’havien reactivat les negociacions. Per això, just en iniciar-se el judici el magistrat president ha anunciat un acord entre Shakira, la fiscalia, l’Advocacia de l’Estat i l’Advocacia de la Generalitat.
La fiscalia li demanava inicialment 8 anys i 2 mesos de presó per defraudar 14,5 milions d'euros entre el 2012 i el 2014 en l'IRPF i l'Impost de Patrimoni, a més de 23,7 milions de multes i 18 anys i un mes sense rebre incentius fiscals. La sentència estableix que Shakira va simular que vivia fora d'Espanya quan ja vivia a Barcelona amb el futbolista del Barça Gerard Piqué.
L'entramat de societats per evadir impostos
Segons la versió de la fiscalia acceptada per Shakira, la cantant vivia a Barcelona des del 2012 i des del febrer del 2013 ho feia a Esplugues de Llobregat, en una casa que va comprar juntament amb Piqué a través d'una societat d'inversions el maig del 2012. El fill gran de tots dos va néixer el 2013. La cantant viatjava sovint a l'estranger per motius professionals però amb estades molt curtes, excepte als Estats Units, on va fer de jurat al programa televisiu The Voice, i s'hi va estar 61 dies, 118 dies el 2013 i 117 dies el 2014. Un cop acabades les seves activitats professionals i d'oci, Shakira tornava a Espanya, diu l'escrit del fiscal, que considera que les absències eren "esporàdiques". De fet, calcula que va estar a l'estat 242 dies el 2012, 212 el 2013 i 243 el 2014, i hi afegeix els viatges a l'estranger perquè no considera que fossin per residir en un altre país, sinó simplement viatges de feina o oci.Per això, Hisenda considera que Shakira va residir tots els dies de l'any a Espanya, molts més dels 183 establerts com a mínim per tributar, i per això tenia l'obligació de tributar "per la totalitat de la seva renda mundial amb independència del lloc on s'hagués produït i fos quina fos la residència del pagador". També tenia l'obligació de tributar per tot el seu patrimoni, independentment del lloc on es trobés o on s'hagués generat.
La cantant era conscient que havia de tributar a Espanya, però va utilitzar un entramat societari creat anys abans i que no va modificar substancialment per tal d'evadir impostos. Així, formalment eren les societats les que figuraven com a titulars de les percepcions de les rendes i el patrimoni, en lloc de figurar-hi ella mateixa, que només figurava, en últim lloc, i en algunes societats radicades en paradisos fiscals, on de forma indirecta anava a parar la major part de la renda, de la qual va disposar en benefici propi. L'escrit de fiscalia enumera 14 societats amb seus a Holanda, Malta, Luxemburg, Illes Verges Britàniques, Estats Units, Panamà, Illes Caiman, Barcelona i Madrid. Quatre d'aquestes entitats cobraven els ingressos procedents de la seva carrera musical i de publicitat.
[plantillavirals]