"Les persones migrades volem aprendre català, però l'administració ho fa gairebé impossible". Així comença el missatge que el Sindicat de Manters de Barcelona fa a Twitter per denunciar les dificultats amb què es troben els aspirants als cursos de català del Consorci per a la Normalització Lingüística a l'hora d'inscriure's. Un missatge que Òmnium Cultural també ha compartit per recordar que l'entitat fa temps que ho adverteix: "Cal més oferta pública de classes perquè el català arribi a tothom".
Segons detalla el sindicat en un fil de piulades, les inscripcions només es poden fer durant dos dies -aquest dilluns i dimarts- i en horari laboral. En aquest sentit, el sindicat ha optat per ajudar els companys migrats des de primera hora del dilluns a apuntar-se al curs, però s'han trobat, de primeres, que el web només està disponible en quatre llengües -català, castellà, anglès i francès- que, denuncien, no són les de moltes de les persones que arriben a Catalunya: "Com pot ser que un web de cursos de català sigui accessible en tan pocs idiomes?".
Inscriure’s a classes de català és més difícil que aconseguir entrades per un concert d’Oasis.
— ✳️ Sindicato Mantero BCN (@sindicatomanter) September 16, 2024
Avui s’han obert les inscripcions als cursos del @cpnlcat. Les persones migrades volem aprendre català, però l’administració ho fa gairebé impossible. Us ho expliquem en aquest fil 👇🏿 pic.twitter.com/9Ui0tLu8Jr
A més, des de primera hora del matí, el web ja estava col·lapsat i mostrava una cua d'espera a la plataforma d'inscripcions, que el sindicat compara amb el procés per comprar-se les entrades per a un concert. "Aprendre català és un dret que l'administració hauria de garantir a tothom qui arriba a Catalunya", clamen.
Tot i estar-se més d'una hora a la cua virtual, la plataforma avisa que aquesta cua "no garanteix tenir plaça al curs que vol" l'interessat. El web, asseguren, no està ben desenvolupat: "Necessites un curs d'informàtica avançada per inscriure't". Per què ho diuen? S'han de fer molts passos i, a més, el web dona error "una i altra vegada" després de fer més d'una hora de cua.
El Sindicat només va poder inscriure una persona a primera hora del matí, però ja no quedaven plaça al curs que volia. "Els horaris de les classes també són, per a moltes, incompatibles amb la feina o amb la conciliació familiar. Com pot ser que hi hagi horaris tan reduïts?", lamenta l'organització, que assegura que així "s'exclouen moltes persones".
Més enllà dels problemes informàtics, el telèfon del Consorci rebutja ajudar amb les inscripcions al·legant no ser "d'atenció al client". I demanen als afectats anar a les oficines presencialment. Un grup de membres del sindicat s'hi va acostar amb l'objectiu de trobar millors respostes per ajudar les persones migrades, però la sorpresa va ser quan van trobar-se les oficines "col·lapsades".
Al vídeo que han publicat es pot veure com la cua arriba fins al carrer, les escales estan plenes de gent de totes les edats i, com diuen, "demostra que lapoblació migrada vol aprendre català". Un cop feta tota la cua i arribats al mostrador... "arribeu tard, ara ja tanquem, haureu de tornar a la tarda". Segons detallen, molta gent abandona el procés perquè no poden estar-s'hi tanta estona, han de tornar a la feina o porten un nadó al coll.
"No necessitem campanyes de comunicació per aprendre català: necessitem classes, tan senzill com això. Sense una base: unes classes, i un vincle constant amb els veïns i veïnes, no podrem aprendre mai català", lamenten. I aprofiten el fil per demanar a l'administració "que es posi les piles" perquè totes les persones que volen aprendre català puguin accedir a les formacions: "Després de tot el periple, un any més, ens quedem sense poder fer-ho".