L’augment del trànsit a les carreteres catalanes provoca que incrementin les incidències a les carreteres i també els accidents. El darrer cap de setmana, els dies 16 i 17 de novembre, vuit persones que han perdut la vida mentre es desplaçaven amb el seu vehicle. És per això, que el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha anunciat “noves estratègies” per controlar la circulació, que inclouran un desplegament de radars mòbils per tota Catalunya.
En una entrevista a El matí de Catalunya Ràdio, Lamiel ha dit que, malgrat les xifres d'aquest cap de setmana, s'està anant en la "direcció correcta" per reduir la sinistralitat a escala global. Aquest 2024 119 persones han perdut la vida a les vies interurbanes de Catalunya, una xifra que contrasta amb les 150 víctimes mortals que hi va haver en tot l’any passat. El director del Servei Català de Trànsit apunta que una de les causes que podria explicar l’augment de la mortalitataquests dies 16 i 17 de novembre podria ser una major mobilitat després de la "contenció" les darreres setmanes per les males condicions meteorològiques.
Més radars mòbils i un mètode innovador per posar multes
El Servei Català de Trànsit ha plantejat una sèrie de mesures per reduir aquest repunt dels accidents mortals i ja ha acordat 150 punts a les carreteres catalanes per instal·lar radarsmòbils. Hi ha dues vies que estaran especialment afectades per aquesta vigilància de velocitat, es tracta de la C-37, que uneix Alcover amb la Vall d'en Baso i la C-25, també coneguda com a Eix Transversal. En carreteres com aquestes s’ha observat que els excessos de velocitat estan molt vinculats amb els accidents que hi han tingut lloc. És per això, que les mesures restrictives volen dissuadir als conductors de sobrepassar els límits estipulats i aconseguir un major compliment amb la normativa de la via.
Les autoritats també han posat al servei del SCT un helicòpter dotat d’un sistema per captar la velocitat dels vehicles i posar multes. A l’estat espanyol ja hi ha un precedent d’aquest tipus de radars aeris, que resulten més invisibles als ulls dels conductors. Gràcies a unes càmeres de gran resolució poden detectar altres infraccions dels usuaris com l'ús del telèfon mòbil o no portar el cinturó durant la conducció.
Lamiel ha apuntat que la franja de conductors que més els preocupen són els majors de 50 anys perquè "el nombre de persones que condueixen va pujant en la piràmide d'edat". Ara bé, ha apuntat que el consum d'alcohol i drogues i les distraccions continuen sent unes de les principals causes de la sinistralitat.