Treballadors i direcció dels hotels de Lloret de Mar ratifiquen l'acord

El pacte inclou que la plantilla vagi a l'atur i que, en cas de canvi de propietat en els hotels, els contractes se subroguin

Publicat el 09 de setembre de 2016 a les 14:28
Els treballadors i la direcció de la cadena d'hotels de Lloret de Mar han ratificat davant Inspecció de Treball de Girona el preacord al qual van arribar dijous. L'acord estableix que la plantilla, que està al voltant dels 130 treballadors, acabi el contracte el 10 de setembre i, un cop hagin exhaurit els dies de vacances, dies festius acumulats i de lliure disposició, aniran a l'atur. Per tant, la cadena dóna per acabada la temporada turística aquest any. Els dies que els hotels han estat tancats per tenir la llum punxada, es computaran com a permisos retribuïts. L'acord també inclou que, en cas que els establiments canviïn de propietari, els contractes s'hauran de subrogar.

Els treballadors i la cadena hotelera han tancat aquest matí un pacte a la Inspecció de Treball de Girona que marca les condicions laborals dels afectats pel tancaments dels quatre hotels de Lloret que estaven en situació irregular. Aquest matí l'empresa ha rubricat el preacord que dijous ja van acceptar els empleats, i que suposa enviar-los a l'atur un cop hagin gastat les vacances, dies festius i de lliure disposició. "La previsió és que la gent agafi l'atur a finals de setembre", ha explicat.

El president del comitè d'empresa de l'hotel Marina Sand, José Luís Sánchez, ha reconegut que no s'esperaven que la situació fos tan greu tot i que algunes vegades tenien endarreriments en els cobraments de nòmines i havien vist algunes coses estranyes. Per exemple, alguns proveïdors havien deixat d'enviar productes bàsics com l'aigua i demanaven pagaments per anticipat per portar alguns productes.

Dubtes de cara a la temporada vinent

Sànchez pateix per què passarà de cara a la temporada vinent. Els quatre hotels tenen la llicència d'activitat suspesa i remarca que caldrà posar en ordre moltes coses abans no li tornin a concedir. "S'han d'arreglar moltes coses de les infraestructures de l'hotel, a part de pagar els deutes amb Endesa i Gas Natural, es tracta d'una inversió molt gran", ha reconegut el representant dels treballadors. "L'única manera de recuperar el permís que els han tret és fer una inversió per actualitzar tot allò que s'ha estat fent malament”, ha afegit.

El president del comitè ha assegurat que en un any han passat de treballar entre deu i dotze mesos a treballar-ne només cinc, perquè l'empresari ha escurçat el temps d'obertura dels hotels. Recorda que Lloret és un municipi que viu del turisme i que trobar una altra feina serà complicat. Tampoc s'ha mostrat molt esperançat que tot estigui resolt de cara a l'any que ve.

A més, ha afirmat que l'estat d'ànim de la plantilla és "nefast", ja que en un poble com Lloret trobar feina a l'hivern és "complicat". Tanmateix, valor que l'acord a què han arribat amb l'empresa és "el millor que podia passar".

"Víctimes d'un boicot"

Més enllà, la cadena hotelera nega que hagi comès cap frau i assegura que són "víctimes d'un boicot". L'advocat de l'empresari, Yosif M. Gharbaoui (que representa José Luis Velasco des de fa menys de 24 hores), ha assegurat que emprendran accions legals contra "entitats i persones" que han volgut perjudicar la imatge de l'empresari, sense concretar contra qui aniran. "Han volgut dilapidar la imatge del meu client de manera intencionada i buscant el seu benefici", ha manifestat el lletrat, que defensa que Velasco "fa 15 anys que treballa en benefici de Lloret i que no deu res a ningú".

A més, ha insinuat que l'incendi al generador del Sun Village dijous passat –i que va destapar tot el cas dels hotels amb la llum i el gas punxats- va ser intencionat. "És un incendi sorprenent i estrany, i estem investigant què ha passat", ha afegit. També ha assegurat que l'ajuntament "no ha volgut acceptar cap solució" proposada per la cadena per evitar el tancament dels establiments.
 

Un dels hotels de Lloret de Mar que punxava la llum Foto: ACN


Filtracions interessades, boicot orquestrat i mentides. Aquesta és la versió de l'empresari José Luís Velasco davant del cas dels quatre hotels que han hagut de tancar per tenir la llum punxada, també problemes amb el gas (en el cas del Marina Sand tenien una connexió il·legal) i deure més de 450.000 euros a l'ajuntament en rebuts d'aigua, taxes i impostos municipals.

L'empresari ha volgut donar la seva versió dels fets a través de l'advocat Yosif M. Gharbaoui, a qui va contractar dijous a la nit. El lletrat ha assegurat que hi ha hagut "filtracions interessades" als mitjans de comunicació i ha contradit de ple la versió d'empreses com Gas Natural i Endesa i també la de l'Ajuntament de Lloret. "No hi ha cap frau, tot és mentida", ha assegurat. De fet, ha dit que ja han presentat una reclamació contra Endesa per aquests fets.

El cas es va destapar dijous després que s'incendiés un generador a l'hotel Sun Village. Això va donar peu a descobrir que tenien la llum punxada, segons va informar Endesa. El deute de l'empresari amb la companyia elèctrica és, en total, de 210.000 per factures impagades i de 168.000 euros per la llum estafa durant mesos. Segons l'advocat, estan "investigant" les causes d'aquest incendi, que qualifica de "sorprenen i estrany".

La teoria de la conspiració

Gharbaoui ha donat les explicacions en una roda de premsa improvisada a l'interior del Marina Sand, un cop ja estava clausurat per ordre municipal. Segons assegura, el seu client és "víctima d'un boicot orquestrat per persones i entitats" i ha lloat la feina que José Luis Velasco ha fet per Lloret. "Fa 15 anys que dóna feina a molta gent, no deu res als treballadors i està al dia de pagament amb tothom", ha assegurat. Tanmateix, els sindicats ho neguen: la plantilla del Mediterranean i del Sun Village encara no han cobrat el mes d'agost.

Emprendran accions legals

L'advocat també ha negat taxativament que hagin defraudat ni que es degui diners a cap companyia de subministrament. És més, ha anunciat que emprendran accions legals contra qui els vol perjudicar, malgrat que no ha concretat a qui denunciaran. A més, ha carregat contra l'ajuntament perquè assegura que no ha volgut acceptar "cap de les solucions" que van aportar després que s'incendiés el generador al Sun Village. "Hi havia un acord entre l'empresa elèctrica i l'empresa per mantenir-lo obert i l'ajuntament el va fer tancar", ha assegurat. El lletrat ha avançat que presentaran tota la documentació per demostrar-ho als jutjats. "Tot això que dic quedarà acreditat", ha remarcat.

En el moment de la roda de premsa, l'empresari Jose Luis Velasco estava a l'hotel però no ha comparegut per donar cap explicació. Segons l'advocat, el seu client "no s'amaga" sinó que mai ha estat una persona que li hagi agradat "mostrar-se en públic"