Una excavació al poblat d'Irulegi ha permès localitzar una mà de bronze del segle I aC amb la inscripció en llengua vascònica més antiga que es coneix fins ara. "Sorioneku" (afortunat) és la primera de les cinc paraules que ha pogut ser desxifrada en la que ja es coneix com la "mà d'Irulegi". Es tracta d'una representació en bronze d'aquesta extremitat, dissenyada per penjar a la porta d'una casa com a objecte ritual protector de la llar.
La seva antiguitat la converteix en una troballa excepcional, ja que es tracta del document més antic escrit en llengua bascònica que es coneix fins ara. Juntament amb altres troballes, confirma l'ús de l'escriptura per part dels antics pobladors d'aquesta zona.
La mà ha estat trobada en el marc de les excavacions que s'estan duent a terme al poblat d'Irulegi, habitat entre la meitat de l'Edat del Bronze (segle XV a XI aC) i el final de l'Edat del Ferro (segle I a.C). El proper 16 de desembre se celebrarà una jornada per donar a conèixer el descobriment en profunditat.
La "mà d'Irulegi" va ser trobada el 18 de juny de 2021, al costat de l'entrada d'un dels habitatges excavats al jaciment, però la inscripció no va ser descoberta fins al 18 de gener de 2022, quan es van iniciar les tasques de neteja i restauració de la peça. Des d'aleshores, és investigada per un equip multidisciplinari d'arqueòlegs, geòlegs, restauradors, químics, epigrafistes i lingüistes.
La seva destinació immediata serà una cambra per a conservació de metalls a les dependències del Servei de Patrimoni Històric, on continuaran els treballs de recerca. En un futur s'espera poder-lo exhibir al Museu de Navarra, que compta amb les mesures de conservació i seguretat idònies per a la seva exposició.
Troben una mà de bronze amb la inscripció més antiga en una llengua bascònica
Societat
La peça hauria estat creada fa més de 2.000 anys en l'idioma predecessor de l'euskera
- La mà d'Irulegi -
- Europa Press
ARA A PORTADA
-
Política El finançament s'encamina cap al Congrés sense garanties d'èxit: calendari dels entrebancs Bernat Surroca Albet
-
-
Política El TSJC es resisteix a amnistiar Jové i Salvadó malgrat la sentència d'Europa Bernat Surroca Albet
-
Política Òmnium demanarà 13 anys de presó per als policies implicats en la pèrdua d'un ull de Roger Español ACN
-
Publicat el
14 de novembre de 2022 a
les 18:36
Et pot interessar
-
Societat
Detenen la mare del nadó trobat mort en un edifici de la Mina
-
Societat
Deu ferits per intoxicació de monòxid de carboni en un vaixell al port de Barcelona
-
Societat
Telefónica ven la històrica seu de la Gran Via de Madrid al «rei dels centres comercials»
-
Societat
Més busos interurbans i dues noves rutes: consulta les tretze línies reforçades aquest setembre
-
Societat
Collboni referma el suport de Barcelona a Kíiv: «Quan s’ataca una ciutat europea, s’ataca tota Europa»
-
Societat
Retiren un col·lutori infantil per pressència d'un bacteri que pot provocar infeccions respiratòries
