Viure amb Parkinson: tremolors constants i rigidesa muscular

És la segona malaltia neurodegenerativa més freqüent i afecta sobretot persones majors de 60 anys en països desenvolupats

Publicat el 11 d’abril de 2022 a les 08:58
Rigidesa muscular, descoordinació dels moviments corporals, alteració del control del nostre cos, danys neurològics... Quan les cèl·lules encarregades de produir dopamina, l'hormona reguladora del moviment, detenen la seva producció, es desencadena la malaltia. El Parkinson és la segona malaltia neurodegenerativa més freqüent, només per darrere de l'Alzheimer.

L'11 d'abril, i des del 1997, se celebra el Dia Mundial del Parkinson. És el dia de l'aniversari del naixement de James Parkinson, el neuròleg britànic que el 1817 va descobrir la malaltia que actualment coneixem com a Parkinson. S'inicia a les extremitats -superiors i inferiors- i també a la cara, i després s'estén a tot el cos causant rigidesa motora, tremolors, problemes d'equilibri i coordinació.
[nointext] [intext1]
El Parkinson provoca una mort neuronal progressiva, però quan es manifesta clínicament, per exemple a través dels tremolors o la rigidesa, la persona afectada ja ha perdut el 60% de les neurones de l'àrea del cervell coneguda com a substància negra. Abans d'aquests símptomes més característics, la persona que està desenvolupant el Parkinson pot haver tingut una depressió, pèrdua d'olfacte, restrenyiment o trastorns del son, però són afectacions que no es relacionen amb la malaltia. 
[intext2]
[despiece][h3]Algunes dades curioses sobre la malaltia[/h3]

 Afecta pràcticament per igual dones i homes.

 Té més incidència en els països desenvolupats, possiblement a causa d'una major exposició a pesticides o altres toxines, segons Salut.

 Afecta 2 de cada 100 persones majors de 60 anys i entre el 4 i 5% dels majors de 80.

 A Catalunya hi ha diagnosticades 29.152 persones.
[/despiece]
[intext3]
El responsable de la Unitat de trastorns del moviment del Servei de Neurologia de Vall d'Hebron, Oriol de Fàbregues, alerta que els experts preveuen que la malaltia es dupliqui en els pròxims anys i es tripliqui el 2050. El Parkinson és un trastorn neurodegeneratiu lligat a l'envelliment i, els experts també saben que hi ha una predisposició genètica a desenvolupar-la. Ara bé, la causa de la malaltia és desconeguda

Transforma la vida de les persones qui la pateixen, però no impedeix aconseguir reptes personals. I és que persones com Joan Pau II -un dels Papes més influents del segle XX-, Salvador Dalí -a qui no va perjudicar les habilitats artístiques- o l'actriu Katharine Hepburn han hagut de conviure amb el Parkinson durant la seva vida.