14
de desembre
de
2023, 19:42
Actualitzat:
15
de desembre,
8:34h
Els mòbils s'han convertit en una part més del nostre cos. Fins al punt que els nens i nenes d'avui naixen gairebé ensenyats per utilitzar un dispositiu electrònic. O això pensem. Un fet que, a mesura que es fan grans, s'agreuja per la quantitat d'hores que els menors dediquen a les pantalles en el seu dia a dia. I allò que va començar sent la guspira d'un grup de famílies al barri del Poblenou de Barcelona és avui un gran debat social que ha arribat al Congrés dels Diputats i s'estén arreu d'Europa: la urgència de regular l'ús del mòbil entre nens i adolescents.
Durant 16 anys tothom ha estat molt content amb les facilitats que ens proporcionen els dispositius mòbils i smartphones, però ara hem vist que, com amb tot, també hi ha part negativa, fosca. "No s'ha de regular l'ús del mòbil, sinó que s'ha de regular un món", ha afirmat el psicòleg clínic José Ramon Ubieto des de la biblioteca Manuel Arranz del barri barceloní que fa mesos va veure com les famílies s'unien per lluitar contra un fenomen que els preocupa, on s'ha celebrat un debat participatiu organitzat per Criar.cat -el vertical de Nació sobre criança i maternitat-, amb el Diari de l'Educació i el Diari de la Sanitat,
El també psicoanalista ha assegurat que el principal risc i impacte del mòbil en la vida dels adolescents és que els "segresta l'atenció". Davant d'aquesta realitat, Ubieto considera que només hi ha dues opcions viables: o assumir que és una responsabilitat compartida, en què també la indústria i els governs hi han de posar de la seva part, o anar a parar al "cinisme" d'acceptar la tesi de la culpabilitat. En aquest sentit, la portaveu del moviment "Adolescència lliure de mòbils" Tamara Fernández ha apuntat la necessitat de separar "el món real del món digital". Dos mons que, efectivament, es troben i han de conviure. Per això els experts han remarcat la importància de generar un "equilibri" entre ells i fer-ho, sobretot, "a partir de l'exemple": "Hem de pensar amb regular, no amb prohibir".
Durant el debat els experts s'han atrevit a posar una edat mínima per fer ús dels dispositius mòbils. "Fins als cinc o sis anys no s'hauria d'utilitzar la tecnologia digital, aquesta no hauria de ser, en cap cas, el motiu de diversió dels nens perquè el cervell encara s'està construint en paràmetres educatius", ha vaticinat el neurocientífic David Bueno. Per la seva part, Ubieto ha incidit en la importància de treure'ns del cap el fals mite de "nadiu digital": "Ningú naix amb un iPad a les mans, som nosaltres qui l'entreguem als nens des de ben petits i els ensenyem com es gaudeix amb ell".
Qui ha d'educar en l'àmbit digital els nostres infants? "O els eduquem nosaltres o els educarà Zuckerberg", ha reflexionat. En aquest sentit, considera necessari endarrerir l'ús dels mòbils, però adverteix de la necessitat de no generar una nova bretxa digital "entre les famílies de classe mitjana-alta i les desfavorides", amb menys recursos per cuidar l'educació digital.
En aquest centre, tal com ha explicat, els mòbils no hi tenen cabuda, però hi tenen "tecnologia controlada, de debat" que l'utilitzen per dur a terme l'activitat lectiva. Grups d'alumnes grans, formats en seguretat digital per experts, vetllen per la convivència a l'escola i formen els seus companys més joves en l'àmbit digital: "Generem múltiples oportunitats perquè entenguin per què s'ha regulat l'ús del mòbil a l'escola".
P: prohibició. Regular els mòbils implica també prohibir-los quan toca, com ara durant les menjades familiars.
A: acompanyament. Els menors necessiten algú que els indiqui com han d'interaccionar amb la tecnologia, ningú naix ensenyat.
D: desconnexió. És important aprendre a desconnectar de l'entorn digital.
R: retardar. Els pares han de renunciar a saber-ho tot sobre els seus fills, i la societat ha de retardar l'edat d'inici per comprendre els efectes de la tecnologia.
E: educar. Les famílies han de transmetre les ganes de viure la vida als menors i això també implica ensenyar-los què hi ha fora de la tecnologia i el món digital.
Durant 16 anys tothom ha estat molt content amb les facilitats que ens proporcionen els dispositius mòbils i smartphones, però ara hem vist que, com amb tot, també hi ha part negativa, fosca. "No s'ha de regular l'ús del mòbil, sinó que s'ha de regular un món", ha afirmat el psicòleg clínic José Ramon Ubieto des de la biblioteca Manuel Arranz del barri barceloní que fa mesos va veure com les famílies s'unien per lluitar contra un fenomen que els preocupa, on s'ha celebrat un debat participatiu organitzat per Criar.cat -el vertical de Nació sobre criança i maternitat-, amb el Diari de l'Educació i el Diari de la Sanitat,
El també psicoanalista ha assegurat que el principal risc i impacte del mòbil en la vida dels adolescents és que els "segresta l'atenció". Davant d'aquesta realitat, Ubieto considera que només hi ha dues opcions viables: o assumir que és una responsabilitat compartida, en què també la indústria i els governs hi han de posar de la seva part, o anar a parar al "cinisme" d'acceptar la tesi de la culpabilitat. En aquest sentit, la portaveu del moviment "Adolescència lliure de mòbils" Tamara Fernández ha apuntat la necessitat de separar "el món real del món digital". Dos mons que, efectivament, es troben i han de conviure. Per això els experts han remarcat la importància de generar un "equilibri" entre ells i fer-ho, sobretot, "a partir de l'exemple": "Hem de pensar amb regular, no amb prohibir".
Durant el debat els experts s'han atrevit a posar una edat mínima per fer ús dels dispositius mòbils. "Fins als cinc o sis anys no s'hauria d'utilitzar la tecnologia digital, aquesta no hauria de ser, en cap cas, el motiu de diversió dels nens perquè el cervell encara s'està construint en paràmetres educatius", ha vaticinat el neurocientífic David Bueno. Per la seva part, Ubieto ha incidit en la importància de treure'ns del cap el fals mite de "nadiu digital": "Ningú naix amb un iPad a les mans, som nosaltres qui l'entreguem als nens des de ben petits i els ensenyem com es gaudeix amb ell".
Qui ha d'educar en l'àmbit digital els nostres infants? "O els eduquem nosaltres o els educarà Zuckerberg", ha reflexionat. En aquest sentit, considera necessari endarrerir l'ús dels mòbils, però adverteix de la necessitat de no generar una nova bretxa digital "entre les famílies de classe mitjana-alta i les desfavorides", amb menys recursos per cuidar l'educació digital.
El neurocientífic David Bueno durant el debat participatiu sobre mòbils i menors Foto: Ricard Novella
Les dues persones que entren a l'escola
"Des del despatx veig com els joves arriben a l'escola amb el mòbil a la mà i en silenci i, un cop travessen la porta, comencen a interactuar amb els companys". La Salle Premià és un dels centres pioners a regular l'ús dels mòbils i la directora, Marta Mas, ha assegurat que ho fan esperonats a actuar "per treure'ns la por a la relació entre els menors i els dispositius mòbils".En aquest centre, tal com ha explicat, els mòbils no hi tenen cabuda, però hi tenen "tecnologia controlada, de debat" que l'utilitzen per dur a terme l'activitat lectiva. Grups d'alumnes grans, formats en seguretat digital per experts, vetllen per la convivència a l'escola i formen els seus companys més joves en l'àmbit digital: "Generem múltiples oportunitats perquè entenguin per què s'ha regulat l'ús del mòbil a l'escola".
L'acrònim per fer front a l'ús dels mòbils
El psicòleg clínic José Ramon Ubieto ha utilitzat la paraula padre per mostrar un acrònim que pot ajudar les famílies a fer front a l'ús dels telèfons i dispositius mòbils per part dels infants i adolescents. Ara bé, remarca la importància de combinar-ho amb polítiques socials públiques.P: prohibició. Regular els mòbils implica també prohibir-los quan toca, com ara durant les menjades familiars.
A: acompanyament. Els menors necessiten algú que els indiqui com han d'interaccionar amb la tecnologia, ningú naix ensenyat.
D: desconnexió. És important aprendre a desconnectar de l'entorn digital.
R: retardar. Els pares han de renunciar a saber-ho tot sobre els seus fills, i la societat ha de retardar l'edat d'inici per comprendre els efectes de la tecnologia.
E: educar. Les famílies han de transmetre les ganes de viure la vida als menors i això també implica ensenyar-los què hi ha fora de la tecnologia i el món digital.