El FeMAP torna al Berguedà programant sis concerts a Avià, Bagà i Berga

El festival inclou enguany 54 actuacions de 24 grups diferents que tindran lloc els mesos de juliol i agost en 40 municipis units pels Pirineus

Sfere Vocali obrirà l'agenda berguedana del FeMAP l'12 de juliol a Bagà
Sfere Vocali obrirà l'agenda berguedana del FeMAP l'12 de juliol a Bagà | Sfere Vocali
08 de maig del 2024
Actualitzat el 11 de juliol a les 16:15h

El Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP) ha fet públic el programa de l'edició d'enguany. Comptarà amb un total de 54 concerts de 24 grups diferents que es gaudiran en 40 municipis situats entre Catalunya, Andorra i la Catalunya Nord. Al Berguedà, es duran a terme sis concerts amb sis formacions diferents, i que tindran lloc a Avià, Bagà i Berga, entre el 12 de juliol i el 21 d'agost. El conjunt del festival es desenvoluparà del 5 de juliol al 25 d'agost, inaugurant l’edició Arianna Savall (Hirundo Maris) i Noctes Cor de Cambra, a la Catedral de La Seu d’Urgell.

L'estrena a la comarca serà a l'Església de Sant Esteve de Bagà, amb Sfere Vocali. Aquest és el llistat dels concerts del FeMAP 2024 al Berguedà:

  • 12 de juliol, 20.00 hores, Església de Sant Esteve (Bagà): Sfere Vocali
  • 26 de juliol, 21.00 hores, Claustre de Sant Francesc (Berga): Jota Martínez Ensemble
  • 28 de juliol, 19.00 hores, Sala Ateneu (Avià): Barroco Tout
  • 3 d'agost, 21.00 hores, Església de Sant Joan (Berga): Marta Mathéu
  • 14 d'agost, 19.00 hores, Refugi de Niu de l'Àliga (Bagà): Marisa Martins i Rafael Bonavita
  • 21 d'agost, 21.00 hores, Església de Sant Joan (Berga): The Rare Fruits Council

La proposta Sospirs, d'Sfere Vocali, obrirà l'agenda berguedana el 12 de juliol. El concert es presenta com un diàleg entre la música vocal hispànica i italiana que va marcar la transició entre el Renaixement i el primer barroc, i es dividirà en dues parts: la primera, amb peces del volum Canciones y villanescas espirituales, editat a Venècia el 1589 i obra del sacerdot sevillà Francisco Guerrero; i la segona, madrigals italians, centrats generalment en temes amorosos i el Lamento d'Arianna de Claudio Monteverdi com a pilar principal. A més, aquest concert inclou en paral·lel la visita guiada Descobrim el passat medieval de la vila, un recorregut pel centre històric i les entranyes de la vila medieval del segle XIV.

Eros & Terpsícore. Danses medievals per a la seducció és el títol del concert que presentarà Jota Martínez Ensemble el 26 de juliol a Berga, i que està lligat a la mitologia grega: Terpsícore és la musa de la dansa que delecta amb els seus balls i Eros és el déu responsable de l’atracció, l’amor i la fertilitat. El programa selecciona una mostra de les danses medievals més virtuoses del Trecento italià i suma cançons de trobadors de temàtica amorosa i alguns cants goliards procedents dels Carmina Burana. És a dir, que a formació evocarà l'esperit dels joglars dels segles XII, XIII i XIV, amb un repertori festiu i alegre. En aquest cas, també s'inclou la visita a l'Exposició permanent de La Patum.

Barroco Tout presenta el 28 de juliol a l'Ateneu avianès el Concert reial a Brussel·les. Els músics de Carles Alexandre de Lorena. Es tracta d'una mostra del gust d'aquest governador dels Països Baixos austríacs entre el 1741 i fins al 1780, que va impulsar l’aparició de nous compositors innovadors i amb molt de talent com Henri-Jacques de Croes i Pieter van Maldere. 

Encetant el mes d'agost, la soprano Marta Mathéu representarà InCanto, una producció pròpia del FeMAP que s'endinsa en un viatge convuls, ple de contradiccions i discussions, on es posen en diàleg els protagonistes de les controvèrsies entre la lluita per la modernització i el manteniment de la puresa de l'estil antic durant el segle XVIII. Tot plegat, amb una intèrpret que, al llarg de la seva trajectòria, ha defensat amb enorme solidesa repertoris de pràcticament tots els estils i gèneres i s'ha situat en els últims anys com una de les veus líriques de referència.

Al final del segle XVI, els italians es proposen trencar els cànons estètics imperants en la música, i un dels principis bàsics de la nova estètica musical va ser abandonar la polifonia complexa, apostant més per veus netes i el recital cantat. Això queda plasmat a Passions del Seicento, la proposta de Marisa Martins i Rafael Bonavita que, mitjançant veu i tiorba, expressen una gamma d’afectes nascuts de l’amor i el desamor en el barroc italià. El concert es farà al Refugi de Niu de l'Àliga, a 2.537 metres d'altitud, i requereix adquirir a part -tot i que amb descompte pels assistents al concert- un bitllet pel telecabina.

El programa berguedà del FeMAP 2024 clourà amb The Rare Fruits Council i el seu Viatge musical entre la vella Europa i el Nou Món. Peces a duo amb violí, viola i rabeca, amb l'objectiu de reivindicar aquest gènere, que sempre s'ha considerat menor. Manfredo Kraemer i Guadalupe del Moral renuncien al menysteniment i busquen compositors que en cap cas buscaven escriure obres menors com Bach, Jean-Marie Leclair, Béla Bártok o François Couperin. Per aquesta proposta, s'ofereix el complement de La ruta dels molins, que ressegueix la riera de Metge i arriba al cor de Berga.

Les entrades anticipades ja estan a la venda per un preu de 16 euros la general (20 a taquilla) i 2 euros les infantils (de 3 a 14 anys). A més, hi ha disponibles diferents descomptes que es plasmen en la tarifa reduïda de 13 euros la unitat (16 a taquilla), que es poden consultar a la web del festival. En aquesta línia, s'han elaborat els Packs Turístics del FeMAP, els quals inclouen l'entrada i l'estada a un allotjament de la zona, a partir dels 50,80 euros.

Arxivat a