Berga i cinc municipis més repartiran butlletes de Rasca i Guanya amb descomptes per la campanya de Nadal

Gironella i Puig-reig han optat per la seva pròpia fórmula i enviaran vals de compra a les famílies perquè facin consum als respectius pobles

18 de novembre del 2020
Actualitzat a les 14:26h
Ambientació nadalenca al Carrer Major de Berga (arxiu).
Ambientació nadalenca al Carrer Major de Berga (arxiu). | Pilar Màrquez Ambròs
Els comerços de Berga i cinc municipis de més de 1.000 habitants de la comarca repartiran butlletes Rasca i Guanya amb descomptes per la campanya de Nadal. És l'opció per la qual han apostat els seus ajuntaments en el marc de diferents reunions amb el Consell Comarcal i l'Agència de Desenvolupament per a la reactivació i dinamització comercial del Berguedà.

El president de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà, Lluís Vall, ha explicat a NacióBerguedà que les últimes setmanes s'han reunit amb els municipis de més de 1.000 habitants per definir una campanya de reactivació econòmica als voltants de les festes de Nadal. En aquests moments, Berga, Avià, Cercs, Bagà, Guardiola de Berguedà i Olvan han expressat la voluntat de tirar endavant els Rasca i Guanya als seus municipis i ja han definit la xifra que hi invertiran. Casserres encara no ha donat una resposta i la Pobla de Lillet ha decidit no prendre-hi part. 

Gironella i Puig-reig tampoc faran Rasca i Guanya perquè han decidit la seva pròpia fórmula i enviaran vals de compra a les famílies perquè ho gastin al poble. "Tant a Gironella com a Puig-reig han optat per aquests vals per a les famílies perquè disposen d'una quantia suficient per fer una injecció a totes les llars del municipi", ha explicat Vall. Hi destinaran 50.000 i 53.000 euros, respectivament. 

"La resta de pobles més grans de 1.000 habitants han optat pels Rasca i Guanya perquè no tenen una partida suficient per fer arribar vals de compra a tots els seus veïns", ha matisat Vall.

Berga hi dedicarà el paquet de 50.000 euros d'una partida aprovada al plenari local per a la reactivació del consum. Segons ha detallat Lluís Vall, Cercs i Bagà hi posarà 10.000 euros, respectivament. Guardiola de Berguedà hi destinarà 5.000 euros; Avià, 3000 euros; i Olvan, 2.500. Les partides de cadascú repercutiran exclusivament en el seu àmbit municipal, i el paquet de 50.000 euros del Consell Comarcal cobrirà la logística de la campanya: "pagarem tota la despesa d'impremta i gestió perquè les respectives partides dels consistoris vagin directament a la campanya al seu municipi", ha apuntat Vall. Si sobren diners, s'establirà un barem per aportar una quantitat econòmica a cada municipi.

Prioritzar l'impacte en els sectors més afectats per la crisi

La campanya de Rasca i Guanya fa que siguin els botiguers qui reparteixin directament les butlletes als seus clients. "Cada butlleta indicarà si està premiada i en quin sector et pots gastar aquests diners", ha dit Vall. La intenció és poder centrar l'impacte en determinats sectors, fent que un percentatge alt de vals premiats s'hagin de bescanviar "als establiments que han estat més temps tancats, com la restauració o els centres d'estètica", ha recalcat el president de l'Agència. Segons Vall, els municipis implicats en els Rasca i Guanya estan d'acord en aquest punt, però s'està acabant de redactar una proposta de barems per definir percentatges per sectors. 

També s'ha d'acabar de definir quin és l'import mínim que s'haurà de gastar per accedir a aquests vals, com també quin és l'import mínim per bescanviar-los. Els descomptes dels Rasca i Guanya seran de 5 o de 10 euros, per bé que encara s'està debatent. 

L'objectiu és llançar la campanya de Nadal a principi de desembre i allargar-la fins al 31 de gener. 

Hi ha poc temps per acabar de definir i engegar la iniciativa, però Vall confia que es tindrà a punt. "Segurament ho hauríem d'haver fet abans, es va deixar per un Consell d'Alcaldes de setembre i després es va perdre un temps molt valuós per acabar de definir la idea, però un cop que ens hem pogut reunir individualment amb cada ajuntament, s'ha entès i l'acollida ha estat bona", ha dit. 

Roser Rifà: "La idea és multiplicar els 50.000 euros que hi posem"

La regidora de Promoció Econòmica de Berga, Roser Rifà, ha explicat que la idea és "multiplicar els 50.000 euros de la partida que hi posem perquè tingui un retorn al comerç" i ha recordat que si bé els comerços no s'hauran d'inscriure per a la distribució de vals, "per ser receptors dels descomptes sí que caldrà fer-ho". 

Roser Rifà ha assegurat que, si bé no són partidaris, de fixar un consum mínim per obtenir el val, sí que caldrà una despesa mínima per bescanviar el descompte quan s'aconsegueix un Rasca i Guanya premiat.  

Des de Berga, s'ha descartat l'opció de vals per a les famílies com a Gironella i Puig-reig, perquè en el cas de la ciutat el paquet de 50.000 euros era insuficient per fer-lo arribar a tothom. "Per la fórmula de vals de compra a les famílies s'ha de treballar amb el cens i no és tan senzill, la logística és complicada. Creiem que si hi ha 10% de Rasca i Guanya premiats, aquests tindran un bon retorn d'impacte als comerços", ha argumentat Rifà.

"Serà una bona campanya de dinamització comercial i al final seran les famílies les qui decidirà on posar l'èmfasi i fer les seves compres. Hauríem pogut filtrar per nivells de renda o fer que els descomptes dels Rasca i Guanya servissin per comprar a qualsevol municipi de la comarca, però també és veritat que els tempos són els que són i era complex. Confiem plenament amb la feina tècnica que està fent l'Agència de Desenvolupament i pensem que sortirà bé", ha conclòs Rifà.