23
de febrer
de
2024, 11:43
Actualitzat:
11:43h
El Grup de Defensa de la Natura del Berguedà (GDNB) es posiciona en contra del projecte del Departament de Territori per actuar a la C-16, entre Berga i Bagà. Els ecologistes consideren que l'ampliació del vial a tres carrils (un reversible) i a 2+2 en alguns trams "perpetua un model de mobilitat basat en el vehicle privat" i va en la línia oposada de la sostenibilitat que, segons destaquen, "el mateix Govern diu defensar". Per al grup, "els problemes de trànsit a l'Alt Berguedà només se solucionaran disminuint el volum de trànsit i oferint alternatives de transport públic" i defensen que les actuacions anunciades, lluny d'afavorir la mobilitat de la zona, contribuiran a un efecte crida que multiplicarà el volum de vehicles.
El Grup assevera que "només la reducció de vehicles a la carretera pot acabar amb els problemes de trànsit a l'Alt Berguedà", acció que ha d'anar acompanyada d'un reforç del transport públic i l'arribada de nous mètodes a la comarca, com el tren. Així mateix, també apunten que també cal replantejar el model turístic de la Cerdanya, el qual és un dels principals responsables de la problemàtica de mobilitat a l'Eix del Llobregat i que també assenyalen com a causant de l'expulsió de la classe treballadora en la comarca veïna. "El Pirineu s’està convertint en un erm", lamenten a l'escrit, reclamant que el model especulatiu contribueix a un assecament de les fonts per satisfer les demandes de les creixents segones residències i les pistes d'esquí.
Tenint en compte això, els ecologistes berguedans, que ja s'han manifestat anteriorment en contra d'una ampliació de la via a partir de Berga per l'impacte que pot suposar, eleven el to i acusen el Govern de la Generalitat de mentir als ajuntaments i a l'opinió pública, de malversar fons públics, de practicar el negacionisme climàtic, d'incomplir l'Agenda 2030 i d'incoherència política. Sobre les mentides, argumenten que tenint en compte que el Túnel del Cadí és d'un únic carril per sentit, "continuarà fent de tap i mantindrà les cues a l'Alt Berguedà", mentre que al·leguen la prioritat d'invertir en altres necessitats prioritàries com l'atenció sanitària a l'entorn rural o la pagesia quan fan referència a la malversació, titllant el projecte de la C-16 d'innecessari.
Pel que fa al negacionisme climàtic, expliquen que obrir cinc nou túnels pot tenir conseqüències geològiques al congost del Far, afectar la Serra de la Petita de Berga i malmetre el pont romànic del Far i el riu Llobregat. A més, defensen que aquesta "obra faraònica" suposarà l'emissió de "milions de tones de gasos contaminants a l'atmosfera", cosa que no lliga amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l'Agenda 2030. Finalment, justifiquen l'acusació d'incoherència política pel fet que, uns minuts després de defensar aquesta intervenció, la consellera de Territori, Ester Capella, reconeixia que "el tren és en aquests moments el sistema de transport més sostenible" i resulta il·lògic no apostar-hi al Berguedà.
Tot plegat, des del GDNB confirmen que "continuarem la batalla legal i administrativa per aturar aquest projecte innecessari", tal com ja va fer l'agrupació en el període per presentar al·legacions. De fet, més enllà de la tasca administrativa i judicial, també anuncien que "emprendrem mobilitzacions i accions per aturar aquest projecte que considerem una temeritat, tant en l'àmbit ecològic, com el social i l'econòmic per l'Alt Berguedà". "El Pirineu té mancances severes de serveis i el que menys necessita és malmetre milions d’euros en una carretera que perpetua el model especulatiu que ja ha causat prou estralls als pobles de muntanya", sentencien.
El Grup assevera que "només la reducció de vehicles a la carretera pot acabar amb els problemes de trànsit a l'Alt Berguedà", acció que ha d'anar acompanyada d'un reforç del transport públic i l'arribada de nous mètodes a la comarca, com el tren. Així mateix, també apunten que també cal replantejar el model turístic de la Cerdanya, el qual és un dels principals responsables de la problemàtica de mobilitat a l'Eix del Llobregat i que també assenyalen com a causant de l'expulsió de la classe treballadora en la comarca veïna. "El Pirineu s’està convertint en un erm", lamenten a l'escrit, reclamant que el model especulatiu contribueix a un assecament de les fonts per satisfer les demandes de les creixents segones residències i les pistes d'esquí.
Tenint en compte això, els ecologistes berguedans, que ja s'han manifestat anteriorment en contra d'una ampliació de la via a partir de Berga per l'impacte que pot suposar, eleven el to i acusen el Govern de la Generalitat de mentir als ajuntaments i a l'opinió pública, de malversar fons públics, de practicar el negacionisme climàtic, d'incomplir l'Agenda 2030 i d'incoherència política. Sobre les mentides, argumenten que tenint en compte que el Túnel del Cadí és d'un únic carril per sentit, "continuarà fent de tap i mantindrà les cues a l'Alt Berguedà", mentre que al·leguen la prioritat d'invertir en altres necessitats prioritàries com l'atenció sanitària a l'entorn rural o la pagesia quan fan referència a la malversació, titllant el projecte de la C-16 d'innecessari.
Pel que fa al negacionisme climàtic, expliquen que obrir cinc nou túnels pot tenir conseqüències geològiques al congost del Far, afectar la Serra de la Petita de Berga i malmetre el pont romànic del Far i el riu Llobregat. A més, defensen que aquesta "obra faraònica" suposarà l'emissió de "milions de tones de gasos contaminants a l'atmosfera", cosa que no lliga amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l'Agenda 2030. Finalment, justifiquen l'acusació d'incoherència política pel fet que, uns minuts després de defensar aquesta intervenció, la consellera de Territori, Ester Capella, reconeixia que "el tren és en aquests moments el sistema de transport més sostenible" i resulta il·lògic no apostar-hi al Berguedà.
Tot plegat, des del GDNB confirmen que "continuarem la batalla legal i administrativa per aturar aquest projecte innecessari", tal com ja va fer l'agrupació en el període per presentar al·legacions. De fet, més enllà de la tasca administrativa i judicial, també anuncien que "emprendrem mobilitzacions i accions per aturar aquest projecte que considerem una temeritat, tant en l'àmbit ecològic, com el social i l'econòmic per l'Alt Berguedà". "El Pirineu té mancances severes de serveis i el que menys necessita és malmetre milions d’euros en una carretera que perpetua el model especulatiu que ja ha causat prou estralls als pobles de muntanya", sentencien.