24
de febrer
de
2024, 12:05
Actualitzat:
12:08h
Bergacomercial ha sortit a la defensa del projecte per a la implementació d'una Àrea de Promoció Econòmica Urbana (APEU) a l'eix dels carrers del Roser i Major de la capital berguedana, després que es presentés públicament una plataforma contrària: No a l'APEU, Sí a Berga. La presidenta de l'associació, Jordina Serrano, i l'impulsor del projecte, Xavier Orcajo, han remarcat que "Bergacomercial té l'obligació de buscar qualsevol iniciativa o fórmula per trobar solucions" a un context que d'un eix històric comercial "poc atractiu i degradat", conscients que "un Ajuntament no pot destinar diners públics a un benefici privat", que és pel que es destinarien les quotes de l'APEU.
"Els comerços tenim la potestat d'agafar el timó i regenerar la situació", ha posat de manifest Orcajo, que ha insistit a detallar que un APEU és la unió de comerciants i propietaris de locals per crear accions que millorin el context del teixit, amb una estructura similar a la d'un centre comercial. A més, exposa que "si no ho hem fet fins ara, és perquè no existia la capacitat per fer-ho", i que aquesta opció s'ha fet realitat amb la Llei de les àrees de promoció econòmica urbana, aprovada pel Parlament de Catalunya el 2020.
D'aquesta manera, Orcajo i Serrano han fet referència a diferents actuacions que el projecte de l'APEU a Berga contempla i que mai podran ser desenvolupades pel consistori, començant per una modernització dels locals, una acció que pot incloure suport als comerços en elements que ben aviat seran d'obligatorietat com la implementació de la factura electrònica. La iniciativa també marca la responsabilitat de fer d'agent promotor per buscar emprenedors i oferir-los bonificacions perquè s'instal·lin a l'eix que engloba l'APEU de Berga, la instal·lació de senyalística comercial als carrers, o la il·luminació nadalenca, recordant que en la majoria de les ciutats són els comerços i les Ubics les que se'n fan càrrec. "No és un tribut, és una inversió", assevera l'impulsor, que remarca que "tenim clar que si invertim 1,2 milions d'euros en un eix històric, anirà millor; però encara tenim més clar que, si no fem res, ens la fotrem".
Passant a rebatre les afirmacions de la plataforma contrària a l'APEU respecte de la gestió que s'està fent del projecte, els representants de Bergacomercial han començat negant que hi hagi manca d'informació, començant pel fet que tenen a disposició una pàgina web "pública i viva", que es va actualitzant a mesura que es fan passos. També han recordat les taules de diàleg, reunions, trucades, contactes a porta freda i, fins i tot, trobades individuals per aclarir dubtes que s'han desenvolupat per donar a conèixer la iniciativa en una voluntat d'obertura que també han volgut fer arribar a la plataforma.
D'altra banda, Serrano i Orcajo han reconegut que "estem decebuts", especialment pel fet que "hi ha una oposició sense una proposta alternativa". "És el no pel no", ha refermat la presidenta de Bergacomercial, que ha fet una crida a totes les persones que no veuen bé la iniciativa a seure plegats a debatre totes les idees per tal d'elaborar un pla d'acció conjunt. "L'APEU necessita que tots els agents implicats ens posem d'acord, perquè tots fem part de la solució", ha refermat Orcajo.
Els compareixents també han fet referència a l'afirmació de la plataforma respecte de la velocitat amb la qual havien pogut recollir les 127 firmes d'ençà de la constitució del grup, explicant que "nosaltres no podem procedir com ho han fet ells per una qüestió formal de la Llei orgànica de protecció de dades", tal com va compartir el mateix Orcajo a Nació Berguedà fa un mes i, motiu pel qual, la convocatòria als propietaris de locals buits s'ha de fer a través de missatges públics i amb el suport de l'Ajuntament de Berga, que és qui té les dades. "Les coses van lentes perquè es fan bé", ha etzibat. I sobre els dubtes de l'equitat a l'hora de procedir a la votació, Orcajo ha estat taxatiu: "No seré jo qui posi en dubte una llei aprovada amb els vots a favor del 87% dels grups del Parlament", afirmant a més que aquest text legal inclou l'establiment d'una gerència i l'elaboració d'auditories, cosa que també s'ha qüestionat per part de la plataforma.
Tot plegat, Bergacomercial ha expressat que l'escull que encara té actualment és accedir als propietaris de locals buits, els quals representen el 40% del cens, convidant a la plataforma que, "si tanta bandera fan de la transparència, que ens ajudin a poder-los explicar el projecte". A més, també els proposen fer un debat públic per contraposar els arguments. Sigui com sigui, Serrano i Orcajo han avançat que "si no hi ha consens, no hi haurà votació", tot i declarar que "per salut democràtica, s'hauria de poder votar". Finalment, han assegurat que no tenen data límit per a desenvolupar el plebiscit, tot i recordar que altres ciutats com Girona estan començant a avançar. "Esperem que no ens passi com sempre, que a Berga treballem i lluitem els projectes i, després, es fan a altres llocs i quedem enrere", ha sentenciat Orcajo.
"Els comerços tenim la potestat d'agafar el timó i regenerar la situació", ha posat de manifest Orcajo, que ha insistit a detallar que un APEU és la unió de comerciants i propietaris de locals per crear accions que millorin el context del teixit, amb una estructura similar a la d'un centre comercial. A més, exposa que "si no ho hem fet fins ara, és perquè no existia la capacitat per fer-ho", i que aquesta opció s'ha fet realitat amb la Llei de les àrees de promoció econòmica urbana, aprovada pel Parlament de Catalunya el 2020.
D'aquesta manera, Orcajo i Serrano han fet referència a diferents actuacions que el projecte de l'APEU a Berga contempla i que mai podran ser desenvolupades pel consistori, començant per una modernització dels locals, una acció que pot incloure suport als comerços en elements que ben aviat seran d'obligatorietat com la implementació de la factura electrònica. La iniciativa també marca la responsabilitat de fer d'agent promotor per buscar emprenedors i oferir-los bonificacions perquè s'instal·lin a l'eix que engloba l'APEU de Berga, la instal·lació de senyalística comercial als carrers, o la il·luminació nadalenca, recordant que en la majoria de les ciutats són els comerços i les Ubics les que se'n fan càrrec. "No és un tribut, és una inversió", assevera l'impulsor, que remarca que "tenim clar que si invertim 1,2 milions d'euros en un eix històric, anirà millor; però encara tenim més clar que, si no fem res, ens la fotrem".
"Estem decebuts"
Passant a rebatre les afirmacions de la plataforma contrària a l'APEU respecte de la gestió que s'està fent del projecte, els representants de Bergacomercial han començat negant que hi hagi manca d'informació, començant pel fet que tenen a disposició una pàgina web "pública i viva", que es va actualitzant a mesura que es fan passos. També han recordat les taules de diàleg, reunions, trucades, contactes a porta freda i, fins i tot, trobades individuals per aclarir dubtes que s'han desenvolupat per donar a conèixer la iniciativa en una voluntat d'obertura que també han volgut fer arribar a la plataforma.D'altra banda, Serrano i Orcajo han reconegut que "estem decebuts", especialment pel fet que "hi ha una oposició sense una proposta alternativa". "És el no pel no", ha refermat la presidenta de Bergacomercial, que ha fet una crida a totes les persones que no veuen bé la iniciativa a seure plegats a debatre totes les idees per tal d'elaborar un pla d'acció conjunt. "L'APEU necessita que tots els agents implicats ens posem d'acord, perquè tots fem part de la solució", ha refermat Orcajo.
Els compareixents també han fet referència a l'afirmació de la plataforma respecte de la velocitat amb la qual havien pogut recollir les 127 firmes d'ençà de la constitució del grup, explicant que "nosaltres no podem procedir com ho han fet ells per una qüestió formal de la Llei orgànica de protecció de dades", tal com va compartir el mateix Orcajo a Nació Berguedà fa un mes i, motiu pel qual, la convocatòria als propietaris de locals buits s'ha de fer a través de missatges públics i amb el suport de l'Ajuntament de Berga, que és qui té les dades. "Les coses van lentes perquè es fan bé", ha etzibat. I sobre els dubtes de l'equitat a l'hora de procedir a la votació, Orcajo ha estat taxatiu: "No seré jo qui posi en dubte una llei aprovada amb els vots a favor del 87% dels grups del Parlament", afirmant a més que aquest text legal inclou l'establiment d'una gerència i l'elaboració d'auditories, cosa que també s'ha qüestionat per part de la plataforma.
Tot plegat, Bergacomercial ha expressat que l'escull que encara té actualment és accedir als propietaris de locals buits, els quals representen el 40% del cens, convidant a la plataforma que, "si tanta bandera fan de la transparència, que ens ajudin a poder-los explicar el projecte". A més, també els proposen fer un debat públic per contraposar els arguments. Sigui com sigui, Serrano i Orcajo han avançat que "si no hi ha consens, no hi haurà votació", tot i declarar que "per salut democràtica, s'hauria de poder votar". Finalment, han assegurat que no tenen data límit per a desenvolupar el plebiscit, tot i recordar que altres ciutats com Girona estan començant a avançar. "Esperem que no ens passi com sempre, que a Berga treballem i lluitem els projectes i, després, es fan a altres llocs i quedem enrere", ha sentenciat Orcajo.