La CGT del Berguedà és l'acusació particular contra Confeccions Busa, una empresa del sector del tèxtil de Berga, per un presumpte delicte d'explotació laboral contra les seves treballadores. El procediment es va engegar fa tot just un any, quan vuit afectades, totes elles dones sense papers, van posar en coneixement dels fets al sindicat, el qual va denunciar la situació davant d'Inspecció de Treball.
Així ho ha explicat, a les portes del Jutjat de Berga, el secretari general de la CGT del Berguedà, Josep Cara. Allà, una desena de persones, entre afiliats al sindicat i treballadores afectades, han esperat a l'arribada de la responsable de l'empresa, que aquest dimecres havia de prestar declaració. "Les feia treballar moltes hores, sense cap garantia, ni dret laboral. No tenien un calendari laboral i treballaven sense seguir el conveni", ha posat de manifest Cara, que ha exposat que "inclús les feia netejar la seva furgoneta o anar a netejar casa els seus sogres".
El secretari general ha emfatitzat la "situació de vulnerabilitat" que patien les treballadores, les quals, assegura, per la seva situació legal, no s'atrevien a fer el pas de denunciar la situació. "Una persona pot no tenir papers, però això no li anul·la els drets laborals", ha reivindicat Cara, que ha incidit que "l'abús era tan bèstia que fins i tot elles es van atrevir a denunciar". Així, l'empenta que va conduir les treballadores a destapar la seva situació va ser la retribució salarial que percebien, ja que segons el sindicat: "Quan no podien més i exigien el seu sou, es trobaven mesos que podien cobrar 150 euros, en funció de la insistència de cadascuna".
D'aquesta manera, després que la CGT posés les denúncies a Inspecció de Treball i també denunciés els fets a la Fiscalia Provincial de Barcelona, aquesta ha iniciat la instrucció penal al Jutjat de Berga. Paral·lelament, el cas també s'està desenvolupant al Jutjat Social de Manresa, pel que fa al deute econòmic respecte de les retribucions, amb judicis previstos pel febrer i l'abril del 2024.
La setmana passada, van presentar declaració sis de les vuit treballadores, i aquest dimecres era el torn de la responsable de l'empresa i presumpta autora dels delictes. Es tracta, doncs, de la fase d'instrucció inicial. No obstant això, la propietària de Confeccions Busa no ha pogut ni tan sols accedir a l'edifici del Jutjat de Berga en patir una crisi d'ansietat, per la qual ha hagut de ser evacuada en ambulància a l'Hospital de Berga.
Segons ha explicat la seva defensa posteriorment, la declaració s'ha suspès per la indisposició de l'acusada, que s'ha vist sorpresa per la concentració de la CGT en la seva arribada al Jutjat. Així, i tot i "respectar la llibertat d'expressió" del sindicat, la defensa ha posat de manifest que la propietària de l'empresa s'ha sentit "coaccionada" per la seva presència. Amb tot, la defensa al·lega que cal que l'acusada "pugui exercir el seu dret a declarar i explicar-se", en una nova citació que, donat que l'agost no és hàbil, no es preveu fins al setembre.
La CGT del Berguedà, acusació particular contra una empresa de Berga per suposada explotació laboral
Membres del sindicat s'han concentrat a la porta del Jutjat on havia de declarar en la instrucció prèvia la responsable, que ha hagut de ser evacuada per una crisi d'ansietat
ARA A PORTADA
-
Com era la fàbrica Asland? El MNACTEC treu a la llum 70 fotografies inèdites del gegant del ciment Redacció
-
«Que la pesta porcina havia sortit del laboratori mai va tenir base científica» Arnau Urgell i Vidal
-
-
El PSC de Berga planteja tancar les entrades sud i centre quan hi hagi molt trànsit en sentit nord Lídia López
-
Les alcaldies del Berguedà reclamaran conjuntament mesures per millorar la seguretat de la C-16 Redacció
- Lídia López
- Responsable de NacióBerguedà
Publicat el
12 de juliol de 2023 a
les 17:00
Actualitzat el
12 de juliol de 2023 a les
17:05
Et pot interessar
-
Societat
Què fer aquest cap de setmana al Berguedà: 6, 7 i 8 de febrer
-
Societat
«Dones Actives» impulsa cinc activitats per reforçar la cohesió social entre les veïnes de Berga
-
Societat
El PP porta al Parlament la retirada de les cargoleres de l'Institut Guillem de Berguedà
-
Societat
Gironella es bolca amb el Carnestoltes amb dues jornades frenètiques de celebració
-
Societat
Sis restaurants acolliran els sopars maridats de la Cuina de la Caça i la Tòfona del Berguedà
-
Societat
Els recursos turístics del Berguedà tornen a superar els 200.000 visitants
