Partint d’històries molt diferents, expliquen perquè creuen que Catalunya ha d’ésser un nou estat independent, quin futur volen per ells mateixos i per a la societat que deixaran. La projecció ha comptat amb la presència del director i un dels seus protagonistes, Paco Martínez.

Projecció del documental Foto: Jordi Pardinilla
El documental ha permès que els organitzadors del Festival fessin un homenatge a la figura del promotor i divulgador cultural Josep Vinyet, molt conegut per la seva llarga trajectòria en diferents ajuntaments de la comarca i per la seva tasca al capdavant del Festival de Música de Llívia, traspassat fa uns mesos, que també és un dels protagonista destacats del treball. La seva filla, Pilar Vinyet, també ha estat present a l’acte.
El documental “Història d’un futur”, del 2014, produït per Bernat Garrigós i que compta amb la participació de l’actriu Montserrat Xarulla, ha rebut tots els elogis i ha estat molt ben rebut pel públic que s’ha aplegat aquesta tarda al Museu Cerdà, l’escenari que acull el Festival fins el pròxim dia 7 d'agost.
El programa d’avui, centrat en una selecció de treballs que han format part del festival de curts de Barcelona, Curtmiratges, s’ha tancat amb els treballs “Coming to terms” de David Bertran; “Puzzle”, de Rémy Rondeau; “El Abrazo”, d’Iñaki Sánchez Arrieta; el “Ciclo sin fin” de Fernando Rodríguez i , finalment, “el Jardín de las delicias”, de Jorge Muriel.
La inauguració ha anat a càrrec del president del Grup de Recerca de Cerdanya (GRC) –entitat organitzadora del Festival-, Enric Quílez, del vicepresident de l’Institut Ramon Muntaner, Josep Santesmases i de l’alcalde de Puigcerdà, Albert Piñeira. Aquest últim ha qualificat el Festival com “un dels més importants del país” i ha elogiat la tasca realitzada aquests anys pel GRC i per la Cerdanya Film Commission, tot valorant l’esforç per situar Puigcerdà i la comarca com a “lloc de rodatge”. El director del Festival, Jordi Forcada, ha parlat posteriorment per agrair el suport de les institucions i per agrair també la presència de Clarió, Martínez i Vinyet.

Fotografia de família de la primera jornada del Festival Internacional de Cinema de Cerdanya Foto: Jordi Pardinilla
Curt-Teca, Maresía i Nola?
Les sessions Curt-TECA (maridatge de curtmetratges i gastronomia local) protagonitza la jornada de demà, a partir de les 6 de la tarda, amb la projecció de fins a 8 curtmetratges. Capítol apart, a dos quarts de vuit, dins la sessió paisatge documental, amb la projecció de “Maresía”, de Daniel Millán, que s’estrena a nivell estatal en el Festival cerdà. “Maresía” és un viatge per carretera i mar per l’arxipèlag canari.
I a dos quarts de 10, la projecció de “Nola?”, de Fermin Muguruza, és un dels documentals més esperats d’aquest Festival. Muguruza presenta un documental sobre la situació de la ciutat de Nova Orleans deu anys després de l’huracà Katrina.