"Tinc fe cega en molts dels autors joves d'avui en dia", confessava. I aquest manament es esdevenia un dogma de fe, però sense cap mena d'indulgència. Potser per això va arribar a ser tan estimat entre aquests nous i joves poetes, en contrast amb uns difícils inicis literaris on Garriga va ser bandejat per l'stablishment imperant. Després de gairebé dues dècades de silenci, és a partir d'Els colors de la nit (Columna, 1990) que Garriga comença a ser reivindicat –i redescobert– per un gran espectre del públic. Al mateix temps, mentre es feia popular per les seves recordades aparicions televisives a Avisa'ns quan arribi el 2000, les noves generacions viuen, en primera persona, l'eclosió d'una de les millors veus de la poesia catalana del moment, amb fites com Camins de serp (Edicions 62, 2009), Setembre (Columna, 1992), Temps en blanc (Proa, 2003) o La nit dels peixos (Proa, 2005).
Irònic, descregut, savi, observador rondinaire i devot de les manifestacions més diverses i commovedores de l'art, Garriga confessava que a l'hora d'escriure no es permetia concessions. Sempre en minúscules i despullat de tot allò accessori, aquest era el gran talent –humà i literari– dels seus versos, fets amb la severitat de l'inquisidor i, al mateix temps, amb la tendresa i bonhomia del murri a qui li era permès de dir les veritats que altres callaven. "Vaig depurant els poemes, vaig traient coses, vaig llegint, un dia i un altre. No em canso, ara canvio això, ara remeno allò, ara me'ls miro, després me'ls torno a mirar. M'ho agafo amb molta calma perquè no estic mai satisfet", deia. Amb un inconformisme que ha acabat esdevenint un llegat, ple de vigor i de passió. I amb una obra on el poeta ha mostrat, fins al darrer dia, una llibertat il·luminadora.

Francesc Garriga, en una de les seves darreres visites a Granollers, al cicle de Versos Lliures. Foto: Esteve Plantada