[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=t433PEQGErc[/youtube]
El resultat és un exercici cinematogràfic brillant, un homenatge intrínsec a la versió del personatge de Heath Ledger a The Dark Knight i un bitllet exprés als premis Oscar. La incòmoda riallada de Phoenix penetra a les orelles, es clava al cervell i demostra la brillant creació interpretativa de l'actor. El film no és cap anagrama ocult en favor de la violència, com alguns volen fer veure, sinó un retrat deformat -al pur estil d'un còmic de DC- d'una societat malalta com l'estatunidenca.
Joker ens trasllada a Gotham, la ciutat fictícia creada en els còmics de Batman. Ens presenten a Arthur Fleck, un home que treballa com a pallasso en diversos esdeveniments. Pateix diversos trastorns mentals que li provoquen unes riallades terrorífiques i incòmodes per a tothom que l'escolti. Todd Phillips vertebra els ingredients originals del còctel del personatge: ens retrata com la societat apallissa, mastega, vomita i escup l'Arthur a través de tots uns mecanismes decadents, esdevenint una clara -i tòpica, també com en un còmic- crítica del neoliberalisme modern.
La interpretació de Joaquin Phoenix és digne de la nominació a l'Oscar, amb molts números per aconseguir l'estatueta. La seva versió del Joker encetarà debats que duraran anys, aplaudiments, pànic i moltes disfresses. Recorda de manera clara -i amb un homenatge subtil, delicat i amb cap intenció de plagi- la versió creada per Heath Ledger a la segona part de la trilogia de Christopher Nolan sobre Batman. Els cabells, certs moviments i certes escenes són un petó al cel per a Ledger, que va morir abans de rebre l'Oscar pel seu Joker. La seva riallada avança per la dreta la de Ledger i arriba als nivells de la terrorífica de Mark Hamill.

Un dels moments de la pel·lícula «Joker», amb Phoenix i Robert De Niro Foto: Warner Bros
Phillips ens enlluerna amb una fotografia sensacional, acompanyant la trama amb un mestratge extraordinari. L'aroma cinematogràfic que desprèn el Joker recorda a una fusió entre Psicosis i Taxi Driver, adaptada per al món fictici de Batman. Robert De Niro, com a secundari de luxe, forma part dels retocs finals d'una pel·lícula que arrossegarà -ja ho està fent- les masses a les sales de cinema, es convertirà en una icona immediata i retornarà a Hollywood el protagonisme que es mereix, lluny dels blockbuster insípids de Marvel i Disney.
Una monstruositat cinematogràfica per a amants del personatge i una gran pel·lícula per a aquells que no s'ubiquin en el món de fantasia de DC, Batman i Gotham. Un exquisit viatge per les tenebres d'un mite com el Joker, per a reescriure els seus origens i filar molt prim per lligar-ho amb l'origen de Batman. Una deconstrucció del personatge i una magnífica construcció visual i sonora -amb un in crescendo constant en la banda sonora-. Cinema adult i per a adults, sense cap al·legoria estúpida a la violència. Un relat cinematogràfic d'alt nivell, sota una riallada que eriçarà la pell. Quanta tristesa en els ulls de Joaquin Phoenix i quin talent transpira a través de la pantalla. "Durant tota la meva vida no sabia si existia realment. Ara ho sé i la gent començarà a notar-ho".