El 35è Premi de Novel·la Curta Just M. Casero, convocat per la Llibreria 22, ja té nou guanyador. El jurat, reunit aquest divendres i format per Mita Casacuberta, Josep M. Fonalleras, Imma Merino, Vicenç Pagès, Eva Vázquez i Guillem Terribas, ha decidit atorgar el guardó a Josep Maria Pagès (El Poal, 1976) per la seva primera novel·la, Blat. L'obra s'ha imposat per unanimitat d'entre les 30 obres aspirants restants que s'han presentat en l'edició d'enguany.
El jurat n'ha destacat un "esforç literari notabilíssim" per ajunta amb un "entramat apassionant" entre dos temps històrics, l'actualitat i la Guerra Civil. El premi està dotat amb 2.200 euros, una escultura de Joan Mateu i la publicació de l'obra per Empúries. L'obra finalista ha estat La veu de Cyrano de Gemma Sardà (Barcelona, 1967). Els guardons s'han lliurat aquest divendres al vespre a la Sala La Planeta de Girona.
Josep Maria Pagès és corrector a la impremta lleidatana Arts Gràfiques Bobalà des de fa quinze anys. Després d'obtenir guardons en concursos de relats, el 2012 va participar en un llibre col·lectiu L'habitació de les mans, X Premi Romà Comamala de narrativa breu de l'Ajuntament de Vilabella. Blat és la seva primera novel·la.
Gemma Sardà i La veu de Cyrano, finalistes
El jurat ha escollit La veu de Cyrano de Gemma Sardà com a finalista d'aquesta edició. Es tracta d'un text a tres veus on Lola Font, vídua d'un famós actor –Quim Pruna–, mort per culpa d'un accident ridícul, i Nora Pruna, la filla de tots dos. Les confessions de l'una i l'altra es van alternant per oferir el retrat de l'absent i també el de les dues dones, enfrontades a una situació dramàtica.
La tercera veu és la de l'actor, que estava preparant l'estrena del Cyrano de Bergerac. En ser també actor de doblatge, la seva veu (ara sense cos) segueix ressonant en les vides de la dona i la filla. "Una absència que es fa dolorosament present", segons el jurat que també té "trets de comèdia" a través de la "desimboltura del llenguatge" , la "fluïdesa de la narració" i l'"actitud de les protagonistes davant la vida i la mort". Finalment, destaquen que l'accident funciona com a desencadenant també del final.
Gemma Sardà Llavina (Barcelona, 1967), va estudiar Filologia Catalana a la Universitat de Barcelona. Des del 1996 treballa a la secció d'Edició de La Vanguardia fent tasques de correcció i traducció. És coautora amb Manuela de Madre de Vitalidad crònica. Convivir con la fibromialgia (Editorial Planeta, 2005).
Josep Maria Pagès guanya el Premi de Novel·la Curta Just M. Casero amb «Blat»
El jurat ha escollit per unanimitat aquest treball que combina dues històries en temps diferents, l'actual i la Guerra Civil, amb un "entramat apassionant"
Ara a portada
Publicat el 31 d’octubre de 2015 a les 09:51