Amb la intenció de donar a conèixer les noves eines digitals per informar amb dades, l’Institut d’Estudis Superiors (IES) de la ciutat argentina de Santa Fe i la Universitat de Concepció de l’Urugai Regional (UCU), van celebrar, per segon any consecutiu, el Simposi Internacional Mediápolis 2016: "Comunicació digital i Big Data", durant els dies 17 i 18 d'agost.
L'any passat Mediápolis va estar dedicat a les Noves Narratives i els formats Transmèdia. L'investigador i professor de la Universitat Pompeu Fabra, Carlos Scolari va ser el ponent principal. Enguany, la conferència principal estava dedicada al periodisme de dades i va anar a càrrec de la directora de NacióDigital, Karma Peiró.
El centenar d'assistents que van atendre al simposi es van mostrar molt interessats també en el recorregut de NacióDigital, com a mitjà pioner que des de 1996 publica únicament online, i que és líder d'audiència a Catalunya.

La directora de NacióDigital presentant exemples pioners de visualització de dades Foto: Javier Andrés Vigil
L'Argentina és un dels països pioners en el periodisme de dades. Els reportatges d'investigació de La Nación Data són ben coneguts des del 2009, així com la seva tasca per difondre la transparència i l'obertura d'informació pública, malgrat que el país encara no disposi d'una norma que obligui les administracions públiques i el govern a rendir comptes amb els ciutadans, com ja passa a Catalunya. Però La Nación és un paradigma en l'ecosistema mediàtic argentí, ja que no es coneixen grans treballs en altres grups mediàtics del país.
No obstant això, potser per la difusió de treballs periodístics d'altres països de l'Amèrica Llatina, o per la quantitat d'eines digitals gratuïtes que estan apareixent, els mitjans locals i online argentins mostren gran interès per començar a combinar les infografies del paper amb la interactivitat del digital.

Taller introductori de dades a Mediápolis Foto: Foto: Javier Andrés Vigil
En aquest sentit, l'organització de Mediápolis va demanar a la directora de NacióDigital impartir un taller, de sis hores de durada, sobre el procés del treball amb dades: des de l'obtenció de les dades, passant per la tècnica de l'scraping (o gratat de dades de pàgines web), la conversió dels formats (el .pdf no és reutilitzable), l'anàlisi dels datasets, i la visualització que acompanya la història periodística.
Els professionals que van realitzar el taller eren experts de diverses disciplines (programadors, dissenyadors i periodistes), que comptaven amb diferents habilitats per abordar les parts del procés periodístic amb dades.
Peiró va fer èmfasi en les peticions d'informació pública, la verificació dels datasets amb altres fonts, i va mostrar com crear mapes interactius amb Carto, gràfics amb Infogr.am, Timeline, Storymap i Onodo, una nova eina de Civio per mostrar relacions de poder. Per explicar aquestes eines, es van mostrar nombrosos exemples del treball diari realitzat a la secció Data de NacióDigital.

Practicant mapes interactius amb Carto, al taller de dades de Mediápolis Foto: Foto: Javier Andrés Vigil