Què passaria si a la discoteca sonés una sardana?

El 33 emet per Sant Jordi un documental que analitza el present i el futur de la "dansa nacional"

Publicat el 21 d’abril de 2012 a les 09:32


Amb motiu de la diada de Sant Jordi, el Canal 33 emetrà, dilluns, el documental La Sardana, dansa nacional de Catalunya?, en què aporta una mirada desacomplexada al moviment sardanista català, a partir del testimoni de balladors i músics, però també d'artistes com Cesc Gelabert, Roger Mas, Salvador Giner, Vicenç Villatoro, Francesc Ribera "Titot", Lluís Cabrera, Miquel Calçada, Oriol Junqueras, Salvador Brotons o Antoni Ros Marbà, entre d'altres.

El documental, elaborat per Zeba Produccions -autora també de Terra Lliure, punt final-, arriba a provar què passaria si, en una discoteca qualsevol, hi comencés a sonar una sardana, per comprovar si és realment una dansa carrinclona i pròpia només de la gent gran. Exposa que es tracta d'un "fenomen dual i ple d'interrogants", perquè, d'una banda, és "desconeguda i àmpliament criticada", mentre que, de l'altra, "és defensada i gairebé sacralitzada".

Tot i que, durant els darrers anys, el moviment sardanista ha vist com perdia balladors i els mitjans de comunicació li han girat l'esquena, les entitats sardanistes han aconseguit més de 400 suports d’administracions locals i comarcals perquè sigui proclamada com a "dansa nacional de Catalunya", alhora que cada any se celebren unes 2.500 activitats i aplecs sardanistes.

El documental -que s'emetrà pel 33 a les 10.05h del matí i a les 23:55h. També s'emetrà el dia 24 a les 18.40h i el dia 28 a les 15.50h- també estudia si la sardana pot aportar valors a la societat com el treball en equip i la cultura de l'esforç, i es pregunta si ballar-ne és bo pel sistema circulatori i les articulacions.