La història es desenvolupa des del minimalisme, amb un elenc de quatre grans actors i dins d'unes parets d'intimitat relativa des d'on assumim el repte d'endinsar-nos a la veritable qüestió d'un ofici. Malgrat la visceralitat de la metateatralitat que tantes vegades ha estat radiografiada en escena, l'hora i mitja de funció es fa extraordinàriament curta, amb una acció plantejada a mode de thriller que ens atrapa des de la primera paraula dita, de la mateixa manera que també ens atrapen els personatges, un nou encert a la trajectòria del dramaturg i director.
D'una banda, dos joves actors (Anna Moliner i Francesc Ferrer) que volen ser "actors", amb tot el que això comporta, de nociu, de maldestre, de capciós i de vanitós. També de cruel, perquè així és aquest negoci que "expulsa" a bona part dels qui en voldrien recollir algunes engrunes de glòria. De l'altra, un duet protagonista (Emma Vilarasau i Jordi Boixaderas) que fa creïble el paper i que ens endinsa a l'entranya de la veritat més dolorosa: no tothom té el do, i qui el té també s'enfronta a la part més dolorosa de totes, veure's al reflex que fa el mirall. Amb Hamlet fent pampallugues com a fil conductor, la nafra de l'art ens deixa estabornits, com a públic que ha rigut i que ha sentit que la comèdia era part de la vida, més enllà de la funció.

Emma Vilarasau i Francesc Ferrer, en un moment de l'assaig Foto: David Ruano
El gran encert del teatre mínim
Riera torna a encertar-la amb una obra que vigoritza el teatre mínim, el bon teatre de text d'aquesta Infàmia que es pot veure a la Villarroel. Vilarasau domina l'escena amb un paper fet a mida –a fi de bé–, on més que parlar es deixa veure, en cada gest, en cada reacció. Boixaderas demostra que és un dels grans més grans que el teatre català pot tenir, amb una actuació tan convincent que arriba a semblar fàcil. Anna Moliner creix minut a minut fins a arribar a un final digne de la decepció que ofereix un ofici com aquest. I Francesc Ferrer sempre és al punt que la farsa reclama, convertit en un espàrring a l'alçada del públic, l'autèntic protagonista.
Aquest és el punt que fa màgic l'assaig que presenciarem, amb actuacions que són el repunt d'una vida, imatges que es deformen en un grotesc calculat, rèpliques que mai sabràs del cert si un actor les sent o les diu de memòria. I el risc de no ser interpretats com toca, perquè el públic és qui, sempre, té la raó, malgrat tots els esforços de la millor de les dramatúrgies possibles. Una Infàmia de sacseig colossal que aconsegueix mantenir Pere Riera al lloc on havia arribat amb Barcelona. Un lloc on sembla que vol quedar-s'hi, i per molts anys.
Infàmia, de Pere Riera (fins al 13 de març) |
---|
![]() |