Aquests són els teus drets si et cancel·len un vol

La normativa europea contempla tots els supòsits en què les aerolínies estan obligades a retornar la totalitat o una part de l'import, així com oferir transports alternatius

Publicat el 05 de gener de 2024 a les 09:50
Actualitzat el 05 de gener de 2024 a les 09:54

Les vagues i els inconvenients d'última hora són molt habituals en el sector de l'aviació. Altres, com l'aturada d'Iberia anunciada des de fa setmanes, però que les negociacions no han aconseguit aturar-la, afecten de manera severa centenars de vols en diversos aeroports de tot l'Estat. Per això mateix, Consumidors en Acció alerta que tots els passatgers que es puguin veure afectats tenen dret a compensacions de fins a 600 euros i a la devolució de l'import del bitllet i de les despeses que hagin hagut d'assumir si el vol resulta cancel·lat.

[noticia]267182[/noticia]
Al seu torn, FACUA subratlla que el Reglament Europeu 261/2004 estableix una sèrie de compensacions en cas de cancel·lació dels vols. Així, l'Article 7 de la normativa recull que "els passatgers rebran una compensació per valor de 250 euros per a vols de fins a 1.500 quilòmetres, 400 euros per als intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i per a tots els altres entre 1.500 i 3.500, i 600 euros per a la resta de vols".

L'associació també recorda a l'aerolínia que una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) de l'abril del 2018 va determinar que una vaga de treballadors no es considera dins del concepte de "circumstàncies extraordinàries", que eximeix de tornar els diners, i per tant la companyia no es pot negar a fer front a les compensacions que se li exigeixin.

Quan no han de tornar els diners les aerolínies?

Entre aquestes excepcions, consta que les aerolínies no han de retornar els diners si informen els usuaris de la cancel·lació "com a mínim amb dues setmanes d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista" o se'ls informi de la cancel·lació "amb una antelació d'entre dues setmanes i set dies" respecte a l'hora de sortida prevista i se'ls ofereixi un transport alternatiu que els permeti sortir amb no més de dues hores d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista i arribar a la destinació final amb menys de quatre hores de retard respecte a l'hora d'arribada prevista.

Tampoc si s'informa els usuaris amb "menys de set dies d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista" i se'ls ofereixi agafar un altre vol que els permeti sortir amb no més d'una hora d'antelació i arribar a la destinació final amb menys de dues hores de retard.
 

Quan han de tornar la meitat dels diners?

D'acord amb l'Article 7, les companyies podrien reduir aquestes compensacions un 50% en el cas que ofereixin un transport alternatiu al passatger amb una diferència en l'hora d'arribada que no sigui superior a dues hores per tots els vols de 1.500 quilòmetres o menys, inferior a les tres hores per a tots els vols intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i per a tots els altres vols d'entre 1.500 i 3.500 quilòmetres, o que no sigui superior a quatre hores per a la resta de vols.

El TJUE, a més, va dictaminar en una altra sentència del maig del 2017 que el dret a rebre aquestes compensacions es fa extensible a aquells casos en què el vol no sigui cancel·lat, però pateixi un retard superior a les tres hores de la seva arribada a la destinació final.
 

El dret al reemborsament

En qualsevol cas, FACUA també assenyala que els afectats per les possibles cancel·lacions sempre tindran dret al reemborsament íntegre del bitllet "en set dies" o a un transport alternatiu fins a la destinació final, segons el que disposa l'Article 8 del Reglament 261/2004. A més, els usuaris també podran reclamar qualsevol altre tipus de danys, amb independència de la seva naturalesa, que hagin pogut patir a conseqüència de la cancel·lació: hotels, viatges organitzats, vols de connexió i altres. Fins i tot, també contempla danys morals per haver perdut les vacances o una part d'aquestes, entre altres possibles supòsits.

A més, si la cancel·lació fos propera a l'horari de sortida del vol, l'associació recorda que l'Article 9 de la normativa europea obliga les aerolínies a oferir als passatgers afectats "menjar i refrescos suficients", allotjament en un hotel si fos necessari i trasllat des de l'aeroport fins a aquest hotel.

[plantillavirals]