
Foto: Europa Press
Imagines un petit comerç replet de gent fent cua per entrar? Malgrat que els hàbits de vida i de consum s'hagin imposat en les estructures de les botigues, les noves tecnologies poden servir d'ajuda al foment del petit comerç.
La tècnica denominada "cash mob" és una d'elles. Consisteix a atreure el nombre més gran de persones a través de les xarxes socials, Facebook o Twitter, perquè acudeixin a un comerç de la ciutat on els participants estan convidats a comparar en massa el dia i l'hora estipulada. Tot i que impulsar al petit comerç en una societat globalitzada és l'objectiu principal d'aquesta iniciativa, també fomenta l'apropament dels participants als seus respectius barris i comunitats.
La idea, es remunta a 2011, quan Andreas Santos, advocat nord-americà, decideix reunir a unes 300 persones perquè comprin en un petit comerç. El projecte es basava en "la regla dels tres amics". Com el seu propi nom indica, obligava a anar acompanyat de tres amics, realitzar una compra mínima d'uns 15 o 20 dòlars i anar a l'esdeveniment a passar-t'ho bé. Curiosament, abans que Santos, un grup d'espanyols va intentar fer-ho en una llibreria espanyola situada a Cleveland, Estats Units, però sense èxit.
A Espanya, l'expansió del "cash mob" es deu a José Juan Muñoz. L'any 2012, aquest assessor de màrqueting es trobava a Londres, on va poder participar en un d'aquests esdeveniments. "Em vaig posar a investigar i vaig veure que a Espanya no hi havia cap precedent. Així que vaig decidir crear una plataforma en xarxes socials.", subratlla Muñoz a Europa Press. Muñoz defineix aquesta tendència com "una plataforma totalment oberta en la qual qualsevol persona pot realitzar un esdeveniment amb la idea d'ajudar a un petit comerç". Per tant, es tracta d'una iniciativa solidària. Tres anys han passat ja des que el primer "cash mob" tingués lloc a Espanya. Aquest es va celebrar en una papereria de la Vila Joiosa (Alacant).
Requisits a Espanya
'La regla dels tres amics' esmentada més amunt, s'ha adaptat a Espanya però amb matisos. A part d'anar acompanyat de tres amics, el preu que pots gastar oscil·la entre 10 i 20 euros, a diferència dels 15-20 dòlars als EUA. En definitiva, es tracta d'estrènyer llaços entre la comunitat i els integrants del barri o localitat. Muñoz postula que "la vida i la llum dels carrers depenen que el petit comerç estigui obert". El 8 de Maig de l'any 2012 Intermon Oxfam va convocar el primer "cash mob" a Catalunya. Va ser a la botiga del carrer Roger de Llúria el Dia Internacional del Comerç Just.