ARA MATEIX

Economia

El tràfic de mercaderies cau un 3,2% i les exportacions un 14% al Port de Barcelona

Publicat el 24 de juliol de 2025 a les 12:49
Actualitzat el 24 de juliol de 2025 a les 12:52

El tràfic total de mercaderies al Port de Barcelona va retrocedir un 3,2% durant el primer semestre, fins als 34,68 milions de tones. El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, i el director general, Álex Garcia, han atribuït el descens del tràfic total a la reconfiguració de les aliances entre navilieres, una situació que aquest juliol s'està normalitzant, de manera que s'espera una "certa recuperació", segons Carbonell. Pel que fa a les exportacions de vehicles, destaca el descens del 14% en línia amb la caiguda de la producció a l'Estat i l'auge dels cotxes asiàtics. En aquest sentit, les importacions en aquest segment han pujat un 7%.

Malgrat el descens del tràfic total i dels contenidors, amb un 7,3% menys en aquest context de reconfiguració de les aliances -i, per tant, també la modificació de fluxos i ports de parada que ha fet perdre un volum de transbordament de 200.000 contenidors-, Garcia ha remarcat l'increment de contenidors plens en exportació i importació. Concretament, els d'exportació ho han fet un 8%, amb 365.000 contenidors, impulsat per la carn porcina, l'alfals i el mercat algerià; mentre que els d'importació ho han fet un 12,2%, fins als 356.000 contenidors, sobretot pel tràfic generat amb l'Àsia.

El tràfic de vehicles retrocedeix un 6,5% i les exportacions cauen un 14%

Si s'analitza el tràfic de vehicles, va caure un 6,5%, fins a les 363.000 unitats. En aquest segment, la importació va pujar un 7% per l'auge dels vehicles asiàtics, sobretot xineses com BYD, sumat a un tràfic procedent de Turquia de la mà de VW. En aquest sentit, el 40% prové de la Xina, el 20% de Turquia i un 14% del Japó, segons ha especificat el director general del Port de Barcelona.

Per contra, durant els sis primers mesos de l'any, les exportacions han patit una "davallada important", amb un 14%, en la línia amb el comportament del sector, ja que a Espanya la fabricació ha baixat un 12% i les exportacions des de l'Estat ho han fet un 15%. En el cas de la capital catalana, els processos d'electrificació de les plantes de Seat a Martorell i de VW a Pamplona -dos clients molt importants per al Port- s'ha traduït amb un descens de la fabricació.