Els concessionaris d'automòbils de Catalunya acomiadaran tants comercials com dos ERO de Nissan

Publicat el 02 de febrer de 2009 a les 07:51
Donnay, després de confirmar que el 2008 es van quedar sense feina uns 5.000 comercials del sector, gairebé tots durant els últims sis mesos de l'any, el primer trimestre d'aquest any 'l'ajust haurà de continuar' i les 2.700 empreses de Catalunya es veuran obligades enviar a l'atur a uns 3.000 treballadors més. El responsable de la patronal explica que la gravetat de la situació de sector no permet 'aguantar' una nova baixada de vendes com les que es preveu aquest 2009. Donnay creu que els pròxim mesos, a més dels ajustos de les plantilles, el que també s'observarà en el sector és un increment de les operacions de compra i fusions per fer economies d'escala que permetin donar rendiment a les estructures empresarials.
En l'actualitat, amb una caiguda de vendes tant pronunciada i amb uns marges de beneficis del 0,5% i el 0,8% de la comercialització de vehicles nous, els concessionaris suporten el compte d'explotació gràcies al negoci de postvenda i reparació d'automòbils, que permet 'sobreviure' al dèficit acumulat per part de la divisió de vendes.
Donnay recorda el 'fracàs' del programa d'incentius VIVE presentat pel Ministeri d'Indústria a primers del 2008 i revisat durant la segona part de l'any. Mentre que en el pla Renove es feien unes 5.000 operacions de venda al mes en el conjunt de l'estat espanyol, la segona part del pla VIVE només aconseguia fer mil operacions mensuals.
El principal problema que arrossega al sector és la manca de finançament i al comportament dels bancs de considerar de risc el seu sector, cosa que fa que l'aixeta del crèdit estigui gairebé tancada. Donnay explica que ara, quan un client vol comprar un vehicle, no és suficient amb lliurar una nòmina, sinó que cal disposar d'un expedient complet de tota la vida laboral del comprador.
Aquesta manca de finançament cap al comprador també es comparteix amb les dificultats o el rebuig de les entitats financeres a renovar les pòlisses de crèdit dels concessionaris, tot i que les tingui contractades de fa anys i sempre s'hagi demostrat el rigor i la solvència, afirma Donnay.
Pel president del gremi, la solució per capgirar aquesta situació passa per recuperar la confiança i fer circular el crèdit cap al consumidor i el concessionari i dissenyar un nou pla com el Renove amb ajuts directes al comprador quan porti el seu vehicle al desballestament.