Empresaris catalans i valencians reclamen «commonwealth catalanovalenciana»

Aprofiten l'avinentesa de la presidència espanyola de la UE per reclamar l'eix mediterrani.

Publicat el 10 de febrer de 2010 a les 17:15

De nou, reclamant el que és lògic. Empresaris de Catalunya i el País Valencià han assenyalat aquest matí en una trobada al Cercle d'Economia l'oportunitat que representa la presidència de torn de la Unió Europea per part del president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, per reclamar que el corredor ferroviari de l'anomenat arc mediterrani passi a ser un projecte prioritari de la Comissió Europea.

En el marc de la quarta trobada entre l'Associació Valenciana d'Empresaris i el Cercle d'Economia i sota el títol 'L'espai públic com a element de relació i de promoció econòmica. Reptes i oportunitats per a tres ciutats de l'eix València/Barcelona/Lió', representants polítics, empresarials i del món acadèmic de Catalunya i València han demanat la unitat entre els dirigents d'ambdós territoris per exigir la connexió ferroviària per a mercaderies entre el sud peninsular i l'arc mediterrani cap al centre i el nord d'Europa.


"'Voldria insistir en la necessitat de fer un discurs unitari a Madrid i a Brussel·les. Ja coneixem les reticències de l'Estat a l'hora de transferir la gestió de els infraestructures que considera estratègiques, però potser això està canviant lentament pel que fa als ports, als ferrocarrils o fins i tot als aeroports, tot i que encara és insuficient", ha declarat Lluís Recoder, alcalde de Sant Cugat del Vallès durant el debat.

Optimisme i gran potencial de creixement

Pere Fontana, president de la Fundació Esade i de la companyia Àreas, ha fet una crida a l'optimisme. "Ens trobem en mig d'un eix econòmic amb un gran potencial de creixement" ha declarat.

"Una commonwealth catalanovalenciana"

Per la seva banda, Josep Vicent Boira, geògraf i escriptor valencià, opina que Catalunya i el País Valencià 'han d'oblidar vells recels per a cercar interessos comuns i constituir el que anomeno una commonwealth catalanovalenciana que superi altres qüestions i se centri en el benefici mutu".

També han participat en l'acte el president del Cercle d'Economia, Salvador Alemany, el vicepresident del Consorci Metropolità de Barcelona, Antonio Balmón, el president de l'Associació Valenciana d'Empresaris, Carles Turró, president de l'empresa Cleop, i Josep Ramoneda, director del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.

Gautier Rouhet, el representant de Grand Lyon, que aplega els municipis de l'àrea metropolitana de Lió, no ha pogut assistir a l'esdeveniment tot i que organitzava l'acte juntament amb el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona.

Recent història política

A nivell polític, el president de la Generalitat, José Montilla, i el seu homòleg valencià, Francisco Camps, van demanar a mitjans de 2009 al Ministeri de Foment l'acceleració del corredor del Mediterrani, així com que aquesta infraestructura es tingui en compte dins de la xarxa transeuropea de transport ferroviari.

 

Declaració del IV Encuentro Asociación Valenciana de Empresario (AVE) - Círculo de Economía