La Taula del Tercer Sector proposa crear un impost de la renda negatiu per a persones vulnerables

La mesura suposaria una subvenció monetària immediata per a ciutadans amb ingressos inferiors als 12.000 euros

Publicat el 17 de desembre de 2015 a les 13:39

Proposta de nou impost de la renda negatiu. Foto: Taula del Tercer Sector


La Taula del Tercer Sector Social ha presentat aquest dijous la proposta de creació d'un impost de la renda negatiu (IRN) per a persones amb ingressos inferiors als 12.000 euros anuals. Es tracta d'una figura impositiva que els permetria rebre una subvenció monetària immediata, segons ha explicat Oriol Illa, president de la Taula del Tercer Secor. 

El sindicat Gestha ha assessorat i avalat la proposta. El seu portaveu, Miguel Ángel Mayo, ha descrit que implicaria elevar el tipus marginal de renda per a trams que superin els 60.000 euros de base liquidable al 56% del 2014, respecte del 49% actual, de manera que es podria obtenir una recaptació addicional aproximada de 861.376.348 euros.

Redistribuir la riquesa

L'IRN suposaria una subvenció monetària immediata per a persones amb ingressos inferiors als 12.000 euros anuals: eliminaria desigualtats i, en dotar les rendes baixes de capacitat d'adquisició -la seva despesa és majoritàriament béns de primera necessitat- generaria activitat econòmica, ha afirmat Mayo.

Amb aquest impost tothom tindria l'obligació de fer la declaració de la renda, fins i tot les persones sense ingressos, que cobrarien la diferència entre l'ingressat i el considerat com a mínim: un ciutadà sense guanys tindria una devolució de 6.600 euros, que s'incrementaria si es tenen persones a càrrec, fins a un màxim de 7.645 euros.

Illa ha recalcat que l'impost sobre la renda és la principal eina redistributiva del sistema i afecta tots els ciutadans. És per aquest motiu, ha apuntat, que ha de ser un instrument de justícia social i no ser regressiu com ara.

Viable Catalunya

Amb apujar un punt el màxim marginal, s'incrementaria la recaptació en més de 123 milions d'euros, ha especificat Mayo, i ha afegit que, en cas de no tenir el suport de l'Estat, la mesura podria aplicar-se només a Catalunya, on les competències permetrien incrementar el màxim fins a quatre punts -fins al 53%-.

Preguntats per possibles irregularitats per part dels contribuents, Illa i Maig han coincidit que l'IRN és la part central d'una reforma fiscal necessària que permetria avançar cap a una societat més igualitària.

"L'escenari perfecte és una societat solidària. Hem d'avançar en el model de societat", ha afirmat Mayo, que ha proposat que es pogués saber a quines famílies s'ajuda amb la renda, com un apadrinament.