
L'economia catalana és incapaç de trencar l'estancament generalitzat en què es troba bona part d'Europa. La Generalitat acaba de fer públiques les estimacions econòmiques del tercer trimestre d'enguany, que mostren un anèmic creixement del 0,1% del Producte Interior Brut (PIB). Així, el creixement intertrimestral se situa en el 0,1%, mentre que l’interanual es troba en el 0,6%. Tots dos indicadors han registrat una lleu desacceleració respecte a les dades corresponents al segon trimestre, "degut als efectes de la important crisi del deute europeu i el procés d’ajustament del sistema productiu", exposa la Generalitat.
Comparativament, el Fons Monetari Internacional preveu que l'economia nord-americana creixerà enguany un 3%, la japonesa un 4%, la xinesa un 10,3%, l'índia un 10,1%, l'alemanya un 3,6% i la francesa un 1,4%. Al costat d'aquests números, el 0,1% trimestral i el 0,6% interanual català es mostren raquítics.
Exportacions i turisme
Ara per ara, els suports de l'economia catalana són les exportacions -que han crescut un 16,8% fins a l'agost- i el turisme -les despeses turístiques dels estrangers han crescut un 8,8% de gener a setembre-, "però el seu creixement no és suficient per frenar la caiguda de l’ocupació, que s’ha agreujat aquest trimestre", apunta el propi Govern. Si la demanda interna continua molt feble, l’externa afavoreix el creixement econòmic, gràcies a les exportacions de béns, que han crescut un 16,8% fins a l’agost. Les importacions també han augmentat, un 9,4%.
El sector de la construcció continua baixant, un -4,7% aquest trimestre, i aquest serà el quart any consecutiu que retrocedeix (el primer trimestre del 2010, va arribar a baixar un -7,7%). En canvi, la indústria ha crescut un 1,1%, especialment en àmbits com la fabricació de maquinària i equips mecànics, material de transport i productes farmacèutics. Les exportacions també són les que, en bona mesura, han ajudat a mantenir la dinàmica de la producció industrial.
Tot i el balanç positiu del turisme, el sector de serveis s’ha desaccelerat fins a un 1,1% degut a la debilitat de la demanda interna. Finalment, el sector agrícola creix un 1,2% gràcies a la producció ramadera.
L'anàlisi fet públic per la Generalitat també constata que s'ha tornat a aguditzar la destrucció d'ocupació: segons l'EPA del tercer trimestre, ha caigut un 3,1% i, segons els registres de la Seguretat Social, un 2,3%, mentre que la taxa d'atur ja arriba al 19,4%.
Alemanya, un bon mercat
Les exportacions a la Unió Europea, que han augmentat un 16,4%, i a la zona euro, que ho han fet un 15,6%, mantenen una dinàmica lleugerament a la del total (16,8%). Alemanya és un dels països de la zona euro on les exportacions catalanes han experimentat un creixement més elevat fins a l'agost (19%), tot i que la dinàmica dels primers mesos de l'any s'ha desaccelerat. En el cas de França ha passat a l'inrevès: el creixement ha anat a l'alça i s'ha situat en el 17,2% en el període acumulat fins a l'agost. Les exportacions a Itàlia han augmentat un 14,6% i els pitjors registres són els de Grècia (-6,5%) i Portugal (3,5%).
El sector que més contribueix al creixement total d'exportacions és el de productes químics: 4 punts; és a dir, una quarta part del creixement total. Els béns d'equipament aporten 3,2 punts al creixement total, i el sector d'automoció, 3 punts.