S&P retalla la qualificació del deute espanyol un grau

Baixa d'AA a AA- amb perspectiva negativa

Publicat el 14 d’octubre de 2011 a les 08:33
L'Agència de qualificació de deute Standard and Poor's ha rebaixat un grau la qualitat del crèdit espanyol aquest divendres. La notícia ha afectat a la baixa la valoració de l'euro i ha subratllat els reptes que afronten les principals potències europees mentre es preparen per a la reunió del G20 sobre la crisi de deute de l'eurozona. El moviment d'S&P, que segueix el que va fer ara fa una setmana l'agència Fitch, cita com a motius de la decisió, entre d'altres, les taxes altes d'atur, la contracció del crèdit i l'elevat deute del sector privat.

Amb una taxa pròxima al 21%, l'atur espanyol és el més alt de la Unió Europea, un fet que reflecteix segons l'agència l'estancament de l'economia, l'esclat de la bombolla immobiliària inflada durant deu anys i les retallades encarades a reduir el dèficit del sector públic que el 2009 va arribar a l'11,1% del PIB.



S&P ha anunciat la rebaixa mentre els ministres de finances i els caps del bancs centrals mundials de les 20 economies més grans del país han d'assistir a una reunió aquest divendres a París, pressionats per trobar solucions urgents i convincents a la profunda crisis de deute europea.



"Malgrat els signes de resistència en el rendiment econòmic durant el 2011, veiem un augment dels riscos en el creixement espanyol a causa de l'alt nivell d'atur, condicions de finançament restrictives, l'encara elevat nivell del deute del sector privat, i el previsible alentiment de l'economia als principals socis comercials espanyols", diu la nota d'S&P.



També remarca l'"estat incomplet" de la reforma laboral i la probabilitat de deteriorament d'actius addicionals per als bancs d'Espanya, fet pel qual ha rebaixat la perspectiva de creixement de l'economia espanyola el 2012 a l'1%. El febrer passat, S&P havia previst un creixement de l'1'5%.