Un camió per ser feliç?

El transport de mercaderies per carretera es contrau un 20%.

Publicat el 18 de gener de 2010 a les 12:41



A principis dels noranta del segle passat, l'imaginari juvenil corejava una cançó de Loquillo y los Trogloditas. La peça musical entonava "yo para ser feliz quiero un camión, llevar el pecho tatuado, en camiseta mascar tabaco..." La crisi està deixant desfasada aquest crit semillibertari dels que ara arriben als 40 anys d'edat, i les dades així ho confirmen.

Des de mitjans de 2008 la gràfica del mercat espanyol de transport de mercaderies per carretera dibuixa una tendència clara a la baixa, en un context de caiguda de l'activitat industrial i el consum. Després de retrocedir un 6% el 2008, la facturació sectorial va disminuir prop del 20% el 2009, i se situa en 14.500 milions d'euros. Ara Loquillo ho tindria molt difícil per ser feliç amb un camió.
 

Segons l'Estudi Sectors de la consultora DBK, el valor de les operacions de transport nacional registrar un descens del 7% en 2008, situant-se en 15.700 milions d'euros, és a dir, el 87% del mercat total. En canvi, el transport internacional va augmentar un 1%, fins als 2.300 milions d'euros.

El 2008 es va registrar un augment del negoci derivat d'operacions urgents, amb lliurament en menys de 24 hores, xifrat en el 2,5%, mentre que el transport convencional va mostrar un descens del 7%. Aquesta darrera àrea d'activitat va perdre, per tant, participació, si bé va continuar absorbint més del 85% del mercat.

 
Menys facturació i menys rendibilitat

El deteriorament de la conjuntura econòmica del 2009 va intensificar la tendència de contracció del mercat. Així, la facturació sectorial va disminuir prop del 20% el 2009, el que va suposar assolir un volum de negoci total d'uns 14.500 milions d'euros. 

En un context de forta caiguda de la demanda i de major pressió sobre els preus, el 2009 s'ha intensificat la tendència de descens de la rendibilitat sectorial que ja s'havia registrat el 2008. Malgrat això, el preu del gasoil d'automoció ha amorosit aquestes xifres. 
 
L'exportació com a solució i desaparició de pimes

Les principals empreses del sector estan adoptant una estratègia d'expansió cap a l'exterior. Tot i que la demanda d'operacions internacionals cauen, però tant com les del mercat interior. 

El negatiu comportament de l'activitat econòmica està motivant la desaparició de nombroses petites i mitjanes empreses , així com una progressiva concentració de l'oferta. El 2008 s'identificaven prop de 116.300 empreses, xifra un 4,7% inferior a la registrada l'any anterior.
Per la seva banda, les cinc primeres empreses del sector van reunir una quota de mercat conjunta del 10% el 2008, mentre que les deu primeres van concentrar el 14% del mercat.