Els Museus d'Olot mostren al públic «El tresor més ben guardat»

A la Sala Oberta exposen més de 350 peces, entre un 2% i un 4% de totes les que guarden als seus magatzems | És la primera mostra conjunta entre el Museu de la Garrotxa i el Museu dels Sants

Publicat el 18 d’abril de 2015 a les 08:45
Actualitzat el 23 d’abril de 2015 a les 20:17

Més de 350 objectes s'exposen fins l'agost a la Sala Oberta del Museu de la Garrotxa. Foto: Andreu Oliveras


Els Museus d'Olot treuen el seu fons a la llum pública en una exposició que vol fer reflexionar als espectadors. El tresor més ben guardat és la primera exposició conjunta que organitzen dues de les quatre seus museístiques municipals. Consta de dues seus: a la Sala Oberta del Museu de la Garrotxa es mostra La cambra de les meravelles i a la sala d'exposicions del Museu dels Sants hi ha Cadàver exquisit, el cos truncat. La mostra s'inaugura avui i es podrà veure fins el 23 d'agost. 

Es tracta de dues exposicions interralacionades però independents l'una de l'altra. La cambra de les meravelles s'inspira en aquelles cambres de meravelles que hi havia en determinades cases entre els segles XVI i XVIII, antecessores dels museus actuals, on es mostraven una multitud d'objectes rars i estranys. S'exposen més de 353 peces provinents del fons museístic olotí, moltes obres però que només representen entre un 2% i un 4% del que hi ha guardat als magatzems dels Museus d'Olot.

Des d'un molar de mamut a la porcellana contemporània japonesa, passant per obres de Blay i Clarà. Tot barrejat perquè l'espectador s'hi aturi a mirar-ho, contemplar-ho i adonar-se de la magnitud del que es guarda a les entranyes del museu. 

Cranis, ulls i mans, al Museu dels Sants

De la multitud de la Sala Oberta al minimalisme del Museu dels Sants. Cadaver Exquisit, el Cos trencat mostra la part més crua dels elements museístics. Peces de cranis comparteixen protagonisme amb mans i ulls de figures de sants. Peces del fons públic olotí i també de col·leccions privades, algunes d'elles vingudes expressament des de Nova York. La mostra ha recuperat el Sant Crist de la Paciència, que fins ara es creia que havia desaparegut de l'església de Sant Esteve durant la Guerra Civil. 
 

Un dels objectes exposats al Museu dels Sants. Foto: Andreu Oliveras

 
"Espero que la gent s'enfadi, que no li agradi, que es pugui sentir interpelat, però que al final pensi", explica el comissari de l'exposició, Javi Palomo. La directora dels Museus d'Olot, Montserrat Mallol, va un pas més enllà i explica que el rerefons que es vol mostrar amb les dues exposicions és posar en valor que "tots els objectes són buits de contingut i som nosaltres qui hem de desxifrar-les i donar-li el significat originari". 
 

Minimeravelles, pels més petits

 
En paral·lel, a la Sala Oberta 2, hi ha una cambra de les meravelles per als més petits. Minimeravelles els convida a tocar, jugar i remenar amb la intenció d'apropar-los als Museus d'Olot. Les exposicions també fan un salt a les xarxes socials amb un concurs d'Instagram.