Aquesta televisió
comarcal privada va començar fa més de deu anys i actualment compta amb
un equip de quinze persones, una graella amb una dotzena de programes
propis i una audiència potencial, els habitants de la Garrotxa i el Ripollès, de 55.000 espectadors.
Olot Televisió passarà a emetre en senyal digital però mantindrà també
l'analògic fins al 30 de juny de l'any 2009, la data de l''apagada
analògica' a la zona de la Garrotxa, que posarà fi al sistema
tradicional de televisió. De moment, emetran des d'un dels tres centres
emissors, el de Sant Miquel del Mont, a la Vall de Bianya, que donarà
cobertura als municipis d'Olot, Sant Joan les Fonts i la Vall de
Bianya. En els següents mesos i de forma progressiva s'aniran posant en
marxa els altres dos centres, que enviaran el senyal a tota la comarca
de la Garrotxa i també al Ripollès.
Aquesta televisió comarcal privada serà la primera de les comarques gironines que posarà en marxa les emissions en digital, després de completar un procés de preparació complex que ha servit per poder fer el salt al digital i deixar enrere l'analògic. El director i gerent d'Olot Televisió, Francesc Rubió, ha explicat a l'ACN que ha estat tot un 'repte', sobretot si es té en compte que aquest és un territori complex a nivell geogràfic, amb set centres emissors i alguns situats en muntanyes de difícil accés. Aquest aspecte s'ha compensat amb l'ajuda de la Generalitat des del Pla Catalunya Connecta, que té com a objectiu assegurar l'accés de les zones rurals a la TDT, la telefonia mòbil i Internet, a través del qual s'assumiran els costos dels centres perifèrics.
Pel que fa als centres que donen cobertura a les zones urbanes, aquests aniran a càrrec d'Olot Televisió i Televisió de Ripollès, les empreses que van obtenir les dues llicències privades disponibles, a banda dels dos altres canals públics que integren el multiplex d'aquesta zona. El més difícil, segons Rubió, ha estat trobar un 'equilibri' en els costos i ajuts de la posada en marxa, ja que de moment els dos canals públics no tenen previst 'engegar'. 'Els privats sí que hem de complir amb el calendari que marca la llei i posar en marxa el digital', ja que van ser elegits pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) a través d'un procés concursal. Després d'una negociació llarga amb la Generalitat, encara no s'ha acabat de tancar quina part del multiplex haurà d'assumir Olot Televisió. Segons explica Rubió, els pertocaria un 25% dels costos i esperen que la Generalitat també coincideixi en aquest aspecte.
La posada en marxa del digital
La inversió que aquesta cadena privada ha hagut de fer en la posada en marxa és d'uns 100.000 euros per la compra d'aparells propis, als quals se li ha de sumar uns 18.000 euros anuals en concepte de lloguers de centres emissors que pertanyen a Abertis Telecom, l'empresa concessionària del transport de senyal de TDT. Aquesta fórmula ha estat clau per a poder fer 'viable' el cost del digital, ja que inicialment era 'inassumible' per a les televisions locals.
La TDT, però, és tot un repte per a una televisió local com aquesta, si és té en compta que els ingressos publicitaris són limitats al tractar-se d'una àrea geogràfica petita. Segons explica Rubió, la viabilitat ha d'anar acompanyada d'altres fórmules com ara productores pròpies o buscant finançament privat a través de mecenatge, patrocinis o oferint altres serveis per a empreses privades. En el cas d'aquesta televisió, que compta amb una plantilla de 15 persones, una part important del seu finançament prové d'una productora, que elabora continguts per a altres canals. Actualment, la seva programació compta amb una dotzena de programes propis de dilluns a divendres alhora que en comparteix alguns amb la Xarxa de Televisions Locals i Comunicàlia. D'aquesta manera, poden assolir el mínim de continguts propis de la TDT que marca la llei.
El seu projecte digital consistirà en 'consolidar' aquesta oferta i potenciar els programes informatius i divulgatius –l'informatiu que s'emet el migdia passarà de durar uns 25 minuts a 40- sense deixar de banda la programació d'entreteniment. La 'multidifusió' de programes com l'informatiu, que es repeteix vàries vegades al dia, és una fórmula que continuaran, ja que permet als espectadors poder conèixer l'actualitat més pròxima en diferents moments del dia.
En les pròximes setmanes, tenen previst impulsar una campanya d'informació perquè els 55.000 espectadors potencials que tenen sàpiguen que fins al 31 de juny de l'any que ve podran continuar sintonitzant el senyal analògic a través del canal 41, i no pas des del 51 com feien fins ara. I els que ja disposin d'un decodificador, podran veure'ls en digital.
Aquesta televisió comarcal privada serà la primera de les comarques gironines que posarà en marxa les emissions en digital, després de completar un procés de preparació complex que ha servit per poder fer el salt al digital i deixar enrere l'analògic. El director i gerent d'Olot Televisió, Francesc Rubió, ha explicat a l'ACN que ha estat tot un 'repte', sobretot si es té en compte que aquest és un territori complex a nivell geogràfic, amb set centres emissors i alguns situats en muntanyes de difícil accés. Aquest aspecte s'ha compensat amb l'ajuda de la Generalitat des del Pla Catalunya Connecta, que té com a objectiu assegurar l'accés de les zones rurals a la TDT, la telefonia mòbil i Internet, a través del qual s'assumiran els costos dels centres perifèrics.
Pel que fa als centres que donen cobertura a les zones urbanes, aquests aniran a càrrec d'Olot Televisió i Televisió de Ripollès, les empreses que van obtenir les dues llicències privades disponibles, a banda dels dos altres canals públics que integren el multiplex d'aquesta zona. El més difícil, segons Rubió, ha estat trobar un 'equilibri' en els costos i ajuts de la posada en marxa, ja que de moment els dos canals públics no tenen previst 'engegar'. 'Els privats sí que hem de complir amb el calendari que marca la llei i posar en marxa el digital', ja que van ser elegits pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) a través d'un procés concursal. Després d'una negociació llarga amb la Generalitat, encara no s'ha acabat de tancar quina part del multiplex haurà d'assumir Olot Televisió. Segons explica Rubió, els pertocaria un 25% dels costos i esperen que la Generalitat també coincideixi en aquest aspecte.
La posada en marxa del digital
La inversió que aquesta cadena privada ha hagut de fer en la posada en marxa és d'uns 100.000 euros per la compra d'aparells propis, als quals se li ha de sumar uns 18.000 euros anuals en concepte de lloguers de centres emissors que pertanyen a Abertis Telecom, l'empresa concessionària del transport de senyal de TDT. Aquesta fórmula ha estat clau per a poder fer 'viable' el cost del digital, ja que inicialment era 'inassumible' per a les televisions locals.
La TDT, però, és tot un repte per a una televisió local com aquesta, si és té en compta que els ingressos publicitaris són limitats al tractar-se d'una àrea geogràfica petita. Segons explica Rubió, la viabilitat ha d'anar acompanyada d'altres fórmules com ara productores pròpies o buscant finançament privat a través de mecenatge, patrocinis o oferint altres serveis per a empreses privades. En el cas d'aquesta televisió, que compta amb una plantilla de 15 persones, una part important del seu finançament prové d'una productora, que elabora continguts per a altres canals. Actualment, la seva programació compta amb una dotzena de programes propis de dilluns a divendres alhora que en comparteix alguns amb la Xarxa de Televisions Locals i Comunicàlia. D'aquesta manera, poden assolir el mínim de continguts propis de la TDT que marca la llei.
El seu projecte digital consistirà en 'consolidar' aquesta oferta i potenciar els programes informatius i divulgatius –l'informatiu que s'emet el migdia passarà de durar uns 25 minuts a 40- sense deixar de banda la programació d'entreteniment. La 'multidifusió' de programes com l'informatiu, que es repeteix vàries vegades al dia, és una fórmula que continuaran, ja que permet als espectadors poder conèixer l'actualitat més pròxima en diferents moments del dia.
En les pròximes setmanes, tenen previst impulsar una campanya d'informació perquè els 55.000 espectadors potencials que tenen sàpiguen que fins al 31 de juny de l'any que ve podran continuar sintonitzant el senyal analògic a través del canal 41, i no pas des del 51 com feien fins ara. I els que ja disposin d'un decodificador, podran veure'ls en digital.