Alerta per l'augment de la sinistralitat a Olot: un 22% més d'accidents i els atropellaments es quadrupliquen

La Policia Local i l’Ajuntament admeten que les dades els “amoïnen” i demanen precaució

Els accidents amb ferits han augmentat un 22% l'últim any a Olot
Els accidents amb ferits han augmentat un 22% l'últim any a Olot | Pau Masó
12 de desembre de 2024, 13:06
Actualitzat: 18:28h

Missatge d’alerta de l’Ajuntament d’Olot i la Policia Local davant el repunt considerable d’accidents de trànsit amb ferits que està vivint la ciutat aquest 2024 i, sobretot, aquest mes de novembre. En onze mesos, s’han registrat 353 accidents, 94 dels quals amb ferits (11 greus i 83 de lleus), mentre que durant el mateix període del 2023 hi va haver 77 accidents amb ferits. Es tracta d’un augment del 22% de la sinistralitat viària que ha posat en alerta el consistori.

Els onze mesos del 2024 ja superen el nombre total d’accidents amb víctimes que hi va haver a Olot en tot el 2023 (82). Aquest novembre ha estat un mes negre amb 14 accidents que sumat a l’abril d’aquest mateix any (15 sinistres) se situen com els mesos amb més accidentalitat.

Volem fer una crida a la prudència. Reduir la sinistralitat és cosa de tothom, no només dels conductors. Són dades que ens amoïnen i ens preocupen i que volem reduir de cara a l’any que ve”, diu l’alcalde d’Olot, Pep Berga.

Els atropellaments es multipliquen per quatre

Entre els diferents accidents que s’han produït a Olot aquest any, el que més destaca és l’augment dels atropellaments. S’han multiplicat per quatre: el 2023 s'en van registrar només amb vianants ferits i aquest 2024 ja se n’han comptabilitzat 27. Segons la policia, la majoria dels vianants atropellats passaven pel pas de zebra. “La xifra més cridanera són els atropellaments. El 2023 hi va haver una xifra molt baixa, cosa que ens va alegrar. Normalment, cada any podem tenir una quinzena d’atropellaments amb ferits. Aquest any en portem 27”, diu el cpa de la Policia Local d’Olot, Ignasi López.

L'alcalde Josep Berga, en roda de premsa aquest dijous amb el cap de la Policia Municipal d’Olot, Ignasi López, i el sergent de Mobilitat, Albert López
L'alcalde Josep Berga, en roda de premsa aquest dijous amb el cap de la Policia Municipal d’Olot, Ignasi López, i el sergent de Mobilitat, Albert López - Pau Masó Ros

Més enllà dels atropellaments, l’envestida frontolateral (un xoc entre dos vehicles lateralment) i l’encalç (un xoc entre dos vehicles un darrere l’altre) són els principals accidents que es registren a la ciutat. Segons López, els impactes laterals es produeixen, sobretot, per no fer prou bé els stops: “Quan arribem a una cruïlla, el que ha de cedir el pas no ho fa amb la suficiència necessària. Si anem amb pressa, moltes vegades mirem ràpidament d’accelerar perquè ens sembla que podrem passar i acabem impactant a conseqüència de no fer prou bé l’stop o el cediu al pas”. Pel que fa als accidents per encalç, López els atribueix a una velocitat inadequada o a la inatenció del conductor.

Entre les múltiples causes que poden explicar l’augment de la sinistralitat aquest any a Olot, la Policia Local també hi situa els patinets elèctrics: “Els VMP han entrat amb molta força. Són molt vulnerables i qualsevol caiguda ens acaba provocant una accidentalitat que té com a conseqüència una persona ferida”, diu López.

El cap de la policia municipal també creu que els enlluernaments expliquen que els mesos amb més accidentalitat siguin l’abril i el novembre: “Són mesos que es repeteixen i és també perquè hi ha una activitat plena a la ciutat, però també ens trobem en un moment en què el sol va baix i a prop de l’horitzó. Això acaba generant enlluernaments. Aquest novembre ens hem trobat amb casos d’aquests”, afegeix López. Finalment, l’augment de la població i el nombre de vehicles que circulen per la ciutat també provoca que hi hagi més accidentalitat.

Més controls i eines

Davant les dades, l’Ajuntament d’Olot i la Policia Local demanen prudència als conductors i vianants. Paral·lelament, també s’han intensificat els controls policials a la ciutat, sobretot, a les vies amb més accidents: carretera de les Tries, carretera de la Canya, passeig de Barcelona, avinguda Santa Coloma, carretera de Riudaura, plaça Clarà i avinguda de Francesc Macià. També s'han pintat algunes rotondes de la ciutat amb nova senyalització viària. 

També s’ha posat en marxa un radar de semàfor que des de fa tres mesos detecta i sanciona aquells cotxes que es passen en vermell els semàfors on està instal·lat l’aparell. De moment, s’ha ubicat al carrer Mulleras, però la intenció és moure’l per més punts de la ciutat i augmentar el nombre d’aparells. De cara a l’any que ve, també està previst comprar un radar mòbil perquè la Policia Local pugui sancionar aquells conductors que circulen per sobre la velocitat permesa en punts d’alta accidentalitat.
 

Arxivat a