El Departament de Territori ja té damunt la taula el calendari per executar l’obra de la variant d’Olot i les Preses. Ho ha anunciat aquest dimecres al Parlament de Catalunya la consellera de Territori, Sílvia Paneque, qui per primera vegada ha parlat públicament de la infraestructura garrotxina després d’agafar el càrrec. Ho ha fet durant el ple del Parlament a resposta d’una interlocutòria parlamentària del diputat de Junts, Salvador Vergés.
Territori preveu licitar les obres de la variant el segon trimestre de 2025. “La previsió és que el projecte constructiu quedi aprovat de manera definitiva el segon trimestre de l'any que ve. A partir d’aquí es procedirà a la licitació de les obres”, ha dit Paneque. “Em fa especial il·lusió poder ser la consellera que, finalment, pugui donar compliment a un compromís que teníem. Ens comprometem a l’execució de la variant d’Olot i les Preses", ha afegit.
El Departament calcula que al primer trimestre de 2025 (entre febrer i març) podrà tancar tota la documentació del projecte executiu que ja està a les acaballes i presentar la maqueta de la nova carretera als Ajuntaments afectats pel projecte. Llavors, s’obrirà “un tràmit d’audiència” que la consellera ha deixat clar que no és un període d’al·legacions: “El tràmit d’audiència no és una nova informació pública, sinó un procediment dirigit a les persones concretes que tenen afectacions en les seves propietats i atorga un plus de seguretat jurídica a la Generalitat”.
Horitzó 2029
Paneque situa el 2025 l’inici de les obres de la variant i també s'ha mullat sobre la data d’inauguració de la nova carretera. L’ha situat el 2029, comptant que comencessin l'any que ve i duressin quatre anys: “La perspectiva temporal estarà vinculada als pressupostos, però en qualsevol cas, si tot va bé, amb nous pressupostos podem tenir una perspectiva de tenir la variant executada i finalitzada l’any 2029. S’ha de tenir en compte la complexitat de les obres, però estem segurs que en aquest horitzó de 2029 serà possible”, ha afirmat.
Entre 350 i 400 milions
En la seva intervenció al Parlament, Paneque també ha situat el cost de la variant d’Olot i les Preses entre 350 i 400 milions d’euros, una xifra que ja avançava l’alcalde de la Vall d’en Bas a NacióGarrotxa fa pocs dies. Es tracta d’una infraestructura amb un pressupost important que caldrà que, si es vol executar el 2025, aparegui en els nous pressupostos de la Generalitat que s’estan negociant i que es podrien aprovar d'aquí a uns mesos. Per això, la consellera ja ha allargat la mà a la resta de partits.
“El ritme de les obres haurà de tenir el suport dels grups parlamentaris, qui més aviat que tard hauran d’aprovar els pressupostos i arribar a grans pactes com és el de la variant de les Preses i Olot”, ha dit Paneque, qui també ha recordat que la construcció de la carretera garrotxina ha agafat més complexitat amb les mesures incorporades en els últims mesos per reduir l’impacte ambiental.
Segons Paneque, entre aquestes accions hi ha recuperar la reserva natural del volcà de la Garrinada, reduir els impactes dels terraplens entorn del riu Fluvià, evitar zones inundables de flux preferent, presentar estudis de respecte a l’entorn paisatgístic, reduir la contaminació acústica o un viaducte sobre riu Fluvià a Codella diàfan integrat al paisatge de bosc de ribera i ajustat a la morfologia del parc natural. Per a la consellera, el procés de redacció del projecte constructiu de la variant ha servit també per incloure connexions a escoles, camps esportius i preveure aparcaments, i crear entorns de baixes velocitat en trams urbans o millorar espais importants com la zona del polígon de la Serra a la Vall d’en Bas.