El projecte executiu de la variant d’Olot i les Preses ja està gairebé enllestit. Després de dos anys, l’empresa encarregada de redactar-lo està arribant al final del procés i està previst que estigui acabat aquest desembre. D’aquesta manera es compleixen els terminis que va avançar NacióGarrotxa i aquesta tardor s’ha donat per realitzat l'encàrrec després que patís diversos retards.
Tot i que des del consistori olotí afirmen que la redacció del document ja està acabada, fonts del Departament de Territori han matisat a quest diari que encara no la donen per tancada. La conselleria encara té pendents algunes converses amb Ajuntaments i actors implicats fins a finals d'any i confirmen a NacióGarrotxa que el projecte està "molt avançat", però "no del tot tancat". De fet, tot i tenir-lo sobre la taula, la Generalitat encara no l'ha fet públic i no ho farà fins entrat el 2025. Abans que tothom el pugui consultar, s’haurà de passar un tràmit d’audiència que significa presentar-lo als tres Ajuntaments implicats (Olot, les Preses i Vall d’en Bas) i als propietaris de terrenys o persones afectades. Això farà que fins al primer trimestre de 2025 el document no sigui públic.
Aquest dimarts, el Departament de Territori va informar en quin punt es trobava el projecte en una trobada a l’Ajuntament d’Olot. El nou secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, es va traslladar fins a la ciutat per presentar el document als representants del consistori olotí. També dimarts, l’Ajuntament va convocar la Comissió de la Variant per explicar les novetats corresponents als membres que la formen: representants veïnals, empresarials, socials i polítics del municipi. El mateix dimarts els responsables de Territori també es van reunir amb l'Ajuntament de la Vall d'en Bas i està previst que aquest mes també es presenti la situació del projecte a l'Ajuntament de les Preses.
Aquest dijous, l’alcalde d’Olot, Pep Berga, ha valorat positivament la trobada amb la conselleria: "El projecte constructiu està entregat a la Generalitat. Tenim un projecte executiu redacatat definitivament. És un punt on no havíem estat mai", ha afirmat l'alcalde, tot i que el document no està finiquitat. "Tenim consens en els deu quilòmetres de la variant per part dels tres ajuntaments i tothom. Tots posem per davant que ara comencin les obres i es faci la variant que la comarca necessita i no ens barallem en si hi ha d’haver un o dos carrils o si la carretera ha de passar per aquí o per allà. Aquest període s’ha completat i ha acabat. Estem a punt per començar les obres quan hi hagi els diners necessaris per fer-ho”, diu Berga, qui també afirma que estan satisfets amb les solucions que s’han trobat a les demandes i problemàtiques que es van destacar durant el període d’al·legacions.
Un període d'audiència
Les mateixes fonts del Departament de Territori també asseguren que no està previst un nou període d’informació pública. Hi haurà el que s’anomena “tràmit d’audiència” que serà "més senzill" que un període d'al·legacions, durarà un mes i només permetrà fer consultes per part d’Ajuntaments i persones afectades, però la resta de la ciutadania ja no podrà dir-hi la seva. Després d’aquest període, el projecte executiu es donarà per acabat i es publicarà, un pas que es calcula que es faci al primer trimestre de 2025.
“El període d’al·legacions es va fer amb l’estudi informatiu i d’impacte ambiental. Això no pot tornar a passar perquè el constructiu no fa cap canvi significatiu respecte a l’estudi informatiu ja aprovat. En principi, no hi ha d’haver cap més entrebanc. Tenim un projecte que ha de servir perquè comencin les obres”, afirma també l’alcalde d’Olot. Tot això sense comptar amb la possibilitat d’un contenciós administratiu per part de l’entitat Salvem les Valls que fa temps que sobrevola la infraestructura. L’associació contrària a la construcció de la variant va anunciar fa mesos que tenia intenció de presentar-lo.
Pròxima parada: pressupost
Amb el projecte executiu a la recta final, s’obre una nova fase per a la construcció de la variant d’Olot i les Preses: el finançament. A partir de ja, la variant pot entrar en la negociació dels pròxims pressupostos de la Generalitat si es vol començar a construir a finals del 2025 o principis del 2026, tal com s'augura. “Ara començarà un nou procés per a la construcció que és aconseguir que el govern aprovi les partides necessàries per començar a construir l’obra”, diu Berga.
El projecte executiu divideix els 11 quilòmetres de la variant d’Olot i les Preses en set trams i dins d’aquests trams hi ha diverses licitacions. L’alcalde olotí demana que al pressupost que la Generalitat presenti la pròxima primavera per a l’any 2025 hi hagi el màxim de finançament per al màxim de trams: “Si la Generalitat posa els diners suficients perquè es puguin començar aquests set trams a la vegada anirem molt més de pressa que si s’atorguen menys recursos”, diu Berga. La variant d’Olot i les Preses es calcula que pot costar més de 230 milions d’euros.