El projecte executiu de la variant d'Olot i les Preses estarà aquest 2024

Tot apunta que a finals d'estiu o principis de tardor Territori tindrà damunt la taula el document

Mentre no es construeix la variant d'Olot, l'avinguda Sant Jordi pateix l'elevat trànsit
Mentre no es construeix la variant d'Olot, l'avinguda Sant Jordi pateix l'elevat trànsit | Martí Albesa
07 d'agost de 2024, 20:12
Actualitzat: 08 d'agost, 8:28h

El projecte executiu de la variant d'Olot i les Preses està previst que estigui enllestit aquest 2024. Ho han confirmat fonts del Departament de Territori i dels consistoris implicats a NacióGarrotxa. D'aquesta manera, l'últim document administratiu de la futura carretera s'entregarà en els marges del termini establert.

El passat Nadal, el Departament de Territori va explicar en aquest mateix diari que el projecte s'endarreria fins a l'estiu. I ara, un cop ja arribats al termini establert, fonts de la conselleria han reafirmat l'objectiu.

Tot i la voluntat del Departament, tot apunta que el document no estarà enllestit fins a finals d'estiu o principis de tardor. És probable que, a tot estirar, el projecte no es faci públic fins a l'octubre.

Des de fa més d'un any, l'empresa TYPSA està treballant en la redacció del constructiu de la infraestructura garrotxina. Ara ja s'ha arribat a la fase final d'un tràmit que és l'últim pas abans de les obres. Aquestes, però, encara estan sense data, tot i que la intenció és que comencin tan aviat com es pugui i això seria, en el millor dels casos, durant el 2025.

Nou govern, nou entrebanc?

Un cop hi hagi el projecte constructiu sobre la taula, l'inici de les obres dependrà de la prioritat política de qui governi la Generalitat i el Departament de Territori. Qui ocupi l'executiu català serà l'encarregat d'ordenar les inversions i, per tant, de donar l'ordre d'iniciar la construcció de la variant d'Olot i les Preses amb el finançament corresponent.

En un principi, el PSC, principal candidat a la presidència de la Generalitat, ha catalogat els últims anys la variant com a prioritària i necessària. Fins i tot, l'ha inclòs en diversos pactes per als pressupostos amb ERC. Això fa pensar que, si acaben governant, mantindran el compromís d'impulsar-la amb celeritat.

Per altra banda, però, el pacte de govern entre PSC i ERC també compta amb un tercer actor necessari per sumar: els Comuns. El partit de Jèssica Albiach està en contra de la variant d'Olot i les Preses, ha donat l'esquena al projecte i ha refermat l'aposta per al tren tram. Està per veure, doncs, si, tot i tindre el projecte constructiu damunt la taula de la Generalitat, els sis diputats de Comuns Sumar que han de permetre governar al PSC seran suficients per incidir en la construcció de la nova carretera garrotxina.

L'amenaça d'un contenciós adminsitratiu

Més enllà de les voluntat polítiques, damunt el projecte de la variant d'Olot també hi sobrevola l'amenaça de Salvem les Valls de presentar un contenciós administraitu al redactat final del projecte constructiu. L'entitat contrària a la infraestructura ha posat sempre per davant aquesta opció, ja que a les alçades on està el projecte es fa difícil poder-hi incidir d'altra manera. 

El contenciós adminsitratiu s'hauria de presentar un cop publicat l'informe. Això podria succeir aquesta tardor o hivern que ve. El contenciós, segons Salvem les Valls, seria una manera de frenar la construcció de la carretera utilitzant les vies judicials.