22
de desembre
de
2023, 07:30
El Departament de Territori té encarrilat el projecte constructiu de la variant d'Olot i les Preses. En declaracions a NacióGarrotxa, el secretari general d'Infraestructures de Mobilitat, David Prat, afirma que ja s'ha tancat el traçat de la infraestructura i que ara es treballa en els aspectes més tècnics.
Un dels punts més importants del traçat és el túnel de la Pinya que connectarà el tram d'Olot amb el de les Preses. Es tracta d'un túnel de dos quilòmetres i mig que es construirà sota la muntanya de Sant Valentí de la Pinya. L'Ajuntament d'Olot va reclamar que aquesta peça tingués la possibilitat d'ampliar-se a 2+2 amb una galeria d'evacuació que així ho permetés. Territori, però, ha descartat aquesta opció i ha dissenyat un túnel amb una galeria principal d'un carril per sentit i una galeria d'evacuació dimensionada per a persones, tal com es preveia la declaració d'impacte ambiental.
"Estem fent un túnel per dos carrils, un en cada sentit de circulació. Serà un túnel que tindrà una mitjana central per evitar i reduir els xocs frontals i també tindrà els vorals amples perquè si hi ha qualsevol emergència sigui un túnel molt resilient i no se'ns quedi col·lapsat. És un túnel 1+1, però que tindrà característiques que li donaran molta seguretat. Això ho tenim bastant treballat", diu Prat. El director general d'Infraestructures descarta la demanda del consistori olotí i assegura que s'està projectant un túnel d'"una única galeria per als cotxes" amb una galeria d'emergències que serà "un carril petitet per evacuar persones".
Les al·legacions presentades en l'estudi informatiu (on es contemplava un túnel de 500 metres) van demanar que el pas soterrat de Verntallat s'allargués per evitar l'impacte visual de la infraestructura. Aquest requisit ja s'ha aprovat i formarà part del projecte constructiu. "Aquest punt els tenim bastant consensuats amb els Ajuntaments. Fruit de les al·legacions el vam allargar més fins als 900 metres. Aquest túnel el que vol és que no es vegi la carretera i passi inadvertida. També des del punt de vista dels conreus: estem fent un túnel que permetrà recuperar l'activitat agrària a sobre", explica Prat.
En aquest punt, l'encàrrec de Territori a l'empresa responsable del projecte constructiu ja contemplava que es projectés una rotonda de dimensions més reduïda, però no es mullava amb relació al ramal de l'Hospital, el qual va presentar al·legacions a l'opció projectada per evitar la destrucció del seu bosc terapèutic.
Tots els detalls pendents de tancar i aquells que ja s'han traçat quedaran escrits i dibuixats al projecte constructiu que s'està redactant des de la passada primavera. Estava previst que aquest document definitiu per a la construcció de la carretera s'entregués a principis de 2024, però Territori mira més cap a l'estiu.
El projecte constructiu serà l'últim pas administratiu abans de l'inici de les obres. El Departament no preveu tornar a portar el projecte a exposició pública, ja que no s'esperen canvis substancials del traçat respecte al qual es va estipular en els estudis informatius i d'impacte ambiental, els quals ja van estar sotmesos a exposició pública.
Un dels punts més importants del traçat és el túnel de la Pinya que connectarà el tram d'Olot amb el de les Preses. Es tracta d'un túnel de dos quilòmetres i mig que es construirà sota la muntanya de Sant Valentí de la Pinya. L'Ajuntament d'Olot va reclamar que aquesta peça tingués la possibilitat d'ampliar-se a 2+2 amb una galeria d'evacuació que així ho permetés. Territori, però, ha descartat aquesta opció i ha dissenyat un túnel amb una galeria principal d'un carril per sentit i una galeria d'evacuació dimensionada per a persones, tal com es preveia la declaració d'impacte ambiental.
"Estem fent un túnel per dos carrils, un en cada sentit de circulació. Serà un túnel que tindrà una mitjana central per evitar i reduir els xocs frontals i també tindrà els vorals amples perquè si hi ha qualsevol emergència sigui un túnel molt resilient i no se'ns quedi col·lapsat. És un túnel 1+1, però que tindrà característiques que li donaran molta seguretat. Això ho tenim bastant treballat", diu Prat. El director general d'Infraestructures descarta la demanda del consistori olotí i assegura que s'està projectant un túnel d'"una única galeria per als cotxes" amb una galeria d'emergències que serà "un carril petitet per evacuar persones".
Codella, un quiròfan
Un altre dels punts més delicats de la variant d'Olot i les Preses és la zona de Codella, un espai ubicat just a la connexió entre la part sud de la variant d'Olot (la sortida del túnel de la Pinya) i la part nord de la variant de les Preses. Es tracta d'un punt que ha de salvar un desnivell important amb un viaducte des de la boca de sortida del túnel de la Pinya fins a la boca d'entrada del túnel de Verntallat que serà soterrat. Aquí, Prat assegura que estan treballant de manera "cirurgiana". "El traçat té el marge que té, però estem treballant molt el viaducte, la seva alçada i el criteri paisatgístic de l'entorn del viaducte. Plantarem arbres al voltant del viaducte per amagar-lo quan l'hàgim d'amagar i visualitzar-lo quan l'hàgim de visualitzar", explica el director general. "Crec que estem fent un projecte que recull els neguits dels veïns de Codella i al final, malgrat que el viaducte ha de passar per allà, ho podem fer d'una manera que passi el més inadvertit possible i ajudar els veïns", afegeix.El túnel de Verntallat serà més llarg
Un altre dels punts delicats de la futura infraestructura és el seu pas per la plana agrícola de la Vall d'en Bas. Aquí la solució que ja aportava l'estudi informatiu era un túnel soterrat a l'alçada de l'escola Verntallat. La carretera passarà per sota els camps de conreu des de l'arribada al nucli de les preses fins a l'alçada del trencant de Xenacs per connectar, després, amb el viaducte de Bracons.Les al·legacions presentades en l'estudi informatiu (on es contemplava un túnel de 500 metres) van demanar que el pas soterrat de Verntallat s'allargués per evitar l'impacte visual de la infraestructura. Aquest requisit ja s'ha aprovat i formarà part del projecte constructiu. "Aquest punt els tenim bastant consensuats amb els Ajuntaments. Fruit de les al·legacions el vam allargar més fins als 900 metres. Aquest túnel el que vol és que no es vegi la carretera i passi inadvertida. També des del punt de vista dels conreus: estem fent un túnel que permetrà recuperar l'activitat agrària a sobre", explica Prat.
L'enllaç Olot oest, pendent de tancar
El que no està tan clar i encara s'ha de tancar és l'enllaç Olot oest. Aquest se situarà a l'altura de l'Hospital d'Olot i contemplava una rotonda de grans dimensions a la zona del pla de Sant Andreu i un ramal que passés pel mig del bosc dels Tres Roures del centre sanitari olotí. "Ho estem treballant molt amb l'Ajuntament d'Olot. Fins que no ho tinguem ben lligat, no puc donar més detalls", exposa el secretari general.En aquest punt, l'encàrrec de Territori a l'empresa responsable del projecte constructiu ja contemplava que es projectés una rotonda de dimensions més reduïda, però no es mullava amb relació al ramal de l'Hospital, el qual va presentar al·legacions a l'opció projectada per evitar la destrucció del seu bosc terapèutic.
Tots els detalls pendents de tancar i aquells que ja s'han traçat quedaran escrits i dibuixats al projecte constructiu que s'està redactant des de la passada primavera. Estava previst que aquest document definitiu per a la construcció de la carretera s'entregués a principis de 2024, però Territori mira més cap a l'estiu.
El projecte constructiu serà l'últim pas administratiu abans de l'inici de les obres. El Departament no preveu tornar a portar el projecte a exposició pública, ja que no s'esperen canvis substancials del traçat respecte al qual es va estipular en els estudis informatius i d'impacte ambiental, els quals ja van estar sotmesos a exposició pública.