L'Ajuntament d'Olot ha posat fil a l'agulla a la revisió del Pla de Mobilitat actual que es va aprovar el maig del 2016. Vuit anys després, el consistori ha engegat la maquinària administrativa per adjudicar a una empresa externa l'actualització del document.
Ja s'ha llençat la licitació de l'encàrrec, a la qual s'hi ha presentat dues companyies: Micrit i Intra. La primera és una consultoria multisectorial ubicada a Barcelona amb projectes d'abast internacional i la segona també és una consultora barcelonina especialitzada en matèria de mobilitat i que ja va ser la responsable de l'antic pla de mobilitat d'Olot.
Els pròxims dies l'Ajuntament valorarà les dues ofertes i adjudicarà el contracte a una d'elles. L'empresa seleccionada rebrà 88.200 euros (amb iva) i tindrà 15 mesos (un any i tres mesos) per fer la renovació d'un pla que comptarà amb diferents apartats i escenaris.
Tres escenaris: l'actual, sense i amb variant d'Olot
La revisió del pla arriba en dos moments clau: la futura construcció de la variant d'Olot i la renovació de la concessió del TPO de cara el maig del 2025 després de 18 anys. Per això, l'Ajuntament vol que l'actualització també permeti desenvolupar "un model matemàtic de previsió de demanda de mobilitat" i la redacció d'una proposta "tècnica i econòmica" del transport públic urbà (TPO) que podria servir per a la nova concessió del servei.
Tot plegat tenint en compte tres escenaris: l'actual (en forma de diagnosi), el període 2025-2030 sense variant i el període més enllà del 2030 ja amb la variant d'Olot construïda. Segons l'informe del consistori per l'encàrrec de la revisió del Pla de Mobilitat al qual ha tingut accés NacióGarrotxa, s'estableixen aquests escenaris tenint en compte els terminis que pot comportar la construcció de la variant.
"No es pot establir un calendari fiable per la posada en servei d'aquesta infraestructura. No només pel temps que falta fins a l'acabament del projecte i la seva aprovació, sinó també pel temps addicional necessari per a la consolidació del finançament de les obres i els terminis dels procediments administratius de licitació i formalització dels contractes", descriu el document.
A partir d'aquesta consideració, es plantegen els tres escenaris abans assenyalats i es projecta, doncs, que a partir del 2030 la variant pugui estar activa. "És aquest ampli termini que s'entreveu necessari per a l'assoliment de les infraestructures de carreteres, que justifica plenament que el municipi promogui l'estudi d'alternatives per optimitzar l'ús de la xarxa viària", es diu a l'informe.
Accions i espais participatius
En l'encàrrec que fa l'Ajuntament també es perfilen, de forma genèrica, algunes de les accions que haurà d'incloure el nou document. Per exemple, s'assenyala que s'hauran de definir "mesures de reurbanització" per a l'avinguda Sant Jordi posteriors a l'entrada en servei de la variant d'Olot per tal que es pugui cedir més espai al vianant i a la bicicleta. També es demana un estudi especial de la reducció del trànsit en certs vials per recuperar-los com a espai per a vianants, nous eixos amb carrils bici o la creació de zones 30 i amb prioritat per a vianants.
L'actualització del Pla de Mobilitat d'Olot està previst que es faci a través de diferents eines com la recollida de dades, enquestes a la població o la creació d'espais de participació. En aquest últim punt es parla de crear un Consell Territorial de la Mobilitat per fer seguiment de la redacció del pla. També es contempla la possibilitat de formar comissions o taules participatives.