La UdG lidera la celebració de la Nit de la Recerca a l'estat espanyol

Publicat el 24 de setembre de 2008 a les 19:35
 
Aquesta iniciativa de la Comissió Europea té com a objectiu final animar als joves a emprendre una carrera científica a través d'una gran festa de la ciència. A Catalunya, se celebrarà de forma simultània a Girona i a Sabadell, amb un seguit d'activitats que van des de jocs de ciència, tallers o un 'blogging' amb científics per compartir els seus experiments.
 
Sota el lema 'Recresearchers: Recreational Researchers', la Nit de la Recerca té com a objectiu estimular el reconeixement social davant la important tasca dels investigadors, a través d'un marc festiu que animi als joves a emprendre una carrera científica. A banda de les 150 ciutats europees, es farà també a Múrcia, Girona i Sabadell. Aquesta és la quarta vegada consecutiva que Catalunya hi participa.
 
Els actes consistiran en una sèrie d'esdeveniments lúdics oberts al públic on els assistents podran gaudir de diferents activitats de caire interactiu i acostar-se al personal investigador per conèixer la seva tasca i motivacions personals. A Girona, se celebrarà a la Plaça Jaume Vicens Vives a partir de les tres de la tarda del 26 de setembre. Les celebracions a Sabadell, tindran lloc en el mateix horari a Fira de Sabadell.
 
L'acte de Girona inclourà, entre d'altres activitats, un 'blogging' amb científics per a compartir els seus experiments, la possibilitat de prendre un cafè amb els investigadors i preguntar-los tot allò que es vulgui saber sobre ciència, una gran xocolatada infantil, la possibilitat de descobrir facetes personals dels investigadores mentre treballen a un joc de 'Who is who?' (Qui és qui), a banda de comptar amb els espectaculars jocs de ciència de Dani Jiménez, del programa 'El club' de TV3. També es podrà assistir a la simulació d'un accident en directe i a la reanimació dels ferits o conèixer els robots de rescat del futur.
 
A Sabadell, la màgia serà el fil conductor de diferents activitats lúdiques a càrrec d'investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) dedicades a temes com ara els superconductors, la química o la elaboració de la cervesa, i més d'una dotzena de tallers sobre àmbits a l'astronomia, les il·lusions visuals o la simulació de processos naturals com l'erosió i la sedimentació. Igualment, tots dos actes catalans es connectaran en directe entre ells i amb els de Múrcia.
 
A les diferents ciutats també es lliuraran els premis del concurs de fotografia 'Com es un científic o científica?', convocat el juliol passat per l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). El concurs s'adreça a tots els públics i pretén reflectir la visió particular de la societat sobre qualsevol dels aspectes quotidians del treball dels científics i científiques mitjançant una fotografia.
 
Aquesta celebració està coordinada, a nivell de l'estat espanyol, per la Universitat de Girona (UdG) –segona participació al projecte i primera com a organitzadora- mitjançant l'Institut de Química Computacional (IQC). Compta amb la participació en qualitat de socis de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat de Múrcia (UMU), la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Departament d'Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat a través de l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR).