
Sota el títol 'Emporion, porta d'entrada de la civilització grega a la Península Ibèrica', l'exposició té com a objectiu donar a conèixer un dels recintes arqueològics més importants a nivell estatal pel seu passat com a ciutat grega i la seva evolució en l'època romana i medieval. L'organització ha anat a càrrec del Museu d'Arqueologia de Catalunya-Empúries i l'Institut Cervantes d'Atenes, en col·laboració amb la 10a Eforia d'Antiguitats Prehistòriques i Clàssiques del Ministeri de Cultura de Grècia. Es podrà veure des del 27 d'abril fins al 30 de setembre al Museu Arqueològic de Delfos, un punt d'interès cultural que aplega mig milió de persones cada estiu atretes també pel seu jaciment grec.
Durant la presentació que s'ha fet aquest divendres al MAC-Empúries, el director de l'Institut Cervantes d'Atenes, Eusebi Ayensa, ha subratllat que la mostra és una gran "oportunitat" per donar a conèixer el passat grec de Catalunya a través del jaciment d'Emporion. I ha apuntat que arran de les jornades dedicades a la ciutat amb motiu del seu centenari l'any 2008 que es van celebrar a Atenes, s'ha despertat "un cert interès dels grecs" per conèixer aquest passat. De fet, a la societat grega els interessa destacar la seva etapa d'esplendor, la clàssica, que és la que connecta amb la fundació de l'Emporion, i espera que la mostra serveixi per mostrar la "potència cultural" que és aquest país, a pesar de ser notícia per la profunda crisi econòmica que viu.
La coordinadora del MAC-Empúries, Marta Santos, ha agraït als dos organismes col·laboradors haver-los donat l'oportunitat de mostrar-se en un dels "aparadors més importants" del món grec, com és el museu i jaciment de Delfos. Un lloc "emblemàtic", ha dit, per on passen mig milió de persones cada estiu i per tant una plataforma per atraure nous turistes a Catalunya. Per altra banda, confia que aquesta col·laboració entre els dos jaciments permetrà continuar treballant de forma conjunta ja sigui a nivell de difusió com a nivell científic.
Un total d'onze apartats
La mostra consta de dotze plafons informatius en grec i anglès que descriuen la història d'Empúries i especialment la influència grega en la fundació i evolució de la ciutat. Entre els àmbits tractats, hi ha 'Cultes i santuaris d'Emporion', 'El paisatge funeri' o 'La presència romana i la creació d'una nova ciutat', per citar-ne alguns.
Un cop finalitzi el seu pas pel museu de Delfos, s'espera que pugui exposar-se en altres museus grecs i que pugui veure's a Xipre.